نویسنده : بهروز - و جای سوال است که چرا با توجه به این که این رشته های بیکار پرور را می شناسیم اما هم چنان دانشگاه های ما در این رشته ها پذیرش دارند و حاضرند این رشته ها را به هر شکلی که شده نگه دارند در حالی که حتی در انتخاب رشته هم تعداد کمی به سمت این رشته ها می روند؟
تغییر ذائقه
یک جامعه شناس در این باره می گوید: دو دهه پیش که خانواده ها فرزندان خود را برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور تشویق می کردند هرگز فکر نمی کردند که در آینده ای نه چندان دور، تحصیلات دانشگاهی به معضلی برای ورود جوانانشان به عرصه اجتماع تبدیل خواهد شد.
وی ادامه می دهد: دانشگاه همان قدر که می تواند به افزایش دانایی ها و آگاهی افراد کمک کند به همان میزان نیز می تواند ذائقه جوانان را برای کار تغییر دهد به نحوی که اغلب جوانان پس از طی دوران تحصیل خود برای ورود به بازار کار و پذیرش پیشنهادهای شغلی با مشکل مواجه می شوند.
وی خاطرنشان می کند: دانش آموختگان دانشگاهی راه درازی را طی می کنند تا دریابند که مدرک فقط برای پشت میز نشینی نیست و بسیاری از آن ها فکر می کنند که تنها در رده های مدیریتی و مشاغل پشت میزنشینی باید وارد شوند و می پندارند اگر قرار بود وارد مشاغل ساده، فنی، مهارتی و کارگری شوند نیازی به ادامه تحصیل در دانشگاه نبود بنابراین قالب شدن این دیدگاه در بین جوانان دانشگاه رفته، باعث می شود تا معضل بیکاری آن ها به بزرگترین مسئله داخلی دولت ها در 20 سال اخیر تبدیل شود.
پژوهشی انجام نشد
یک دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی با بیان این که جذب دانشجو در برخی رشته ها باید متوقف شود، عنوان می کند: در حالی که کارشناسان بازار کار و کارفرمایان می گویند آنچه که جوانان از دانشگاه ها می آموزند مطابق با نیازهای روز بازار کار نیست اما چنین نگاهی از سوی برخی متولیان امر وجود ندارد و حاضر نیستند برای دوره ای پذیرش دانشجو در برخی رشته ها را به دلیل اشباع بازار متوقف کنند.جعفری ادامه می دهد: با ایجاد رشته های گوناگون مرتبط و بدون ارتباط با بازار کار همه در حال تشویق جوانان برای ورود به عرصه های تحصیلی هستند بی آن که لازم بدانند پژوهشی کاربردی انجام دهند تا مشخص شود آیا واقعا امروز تحصیلات آکادمیک توان رفع نیازهای بازار کار کشور را دارد و یا خیر؟
وی در ادامه خطاب به متولیان امر می گوید: تا چه زمانی لازم است دانشگاه ها در تمامی رشته ها دانشجو تربیت و به صف بیکاران اضافه کنند، بدون این که لحظه ای برای کار آنها فکری شده باشد؟
در هر حال برخی ها می گویند نگاه کسب درآمد دانشگاه ها از پذیرش دانشجو و فرار از پذیرش هرگونه مسئولیت درباره اشتغال و پس از تحصیلات دانشگاهی افراد باعث شده تا امروز دست کم یک میلیون و 200 هزار نفر از خروجی دانشگاه ها تجربه تلخ بیکاری را بچشند و عاقبت مجبور شوند به سمت مشاغل کاذب بروند و یا در مشاغلی که کم ترین ربطی به رشته آن ها ندارند کار کنند.
بازماندن از بازار کار
یک استاد دانشگاه در این مورد بیان می کند: وضعیت اشتغال و بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به نوعی بیانگر تطبیق سیاست‌های آموزش عالی با برنامه‌های اشتغالزایی است؛ این امر از آن رو حائز اهمیت است که همواره بازار کار به عنوان یکی از دغدغه‌های افراد در حین آموزش و پس از اتمام دوران تحصیل در سطح آموزش عالی بوده است.دکتر «غلامی» می افزاید: در حالی که مشاهدات عینی در سطح جامعه به نوعی مبین بازماندن بسیاری از تحصیلکردگان نظام آموزش عالی کشور از بازار کار یا اشتغال آنها در حوزه‌های غیر مرتبط با رشته تحصیلی شان است آمار ها هم موید این نکته است. وی می افزاید: کمترین نرخ بیکاری نیز با 9.3 درصد متعلق به رشته خدمات حمل‌ و نقل است.
وی ادامه می دهد: در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای جبران خلاء آموزش‌های دانشگاهی و نیاز بازار کار از طریق ارائه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای صورت پذیرفته و به گفته مقامات فعال در حوزه فنی و حرفه‌ای، این آموزش‌ها توانسته است مشکلات ورود به بازار کار کارجویان دانشگاهی را تا حدودی حل کند.
بیشترین نرخ بیکاری دانش‌آموختگان
اما در این باره مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی می گوید:بیشترین نرخ بیکاری دانش آموختگان ما در رشته‌های هنر، علوم فیزیکی، معماری و محیط‌ زیست است.«نوری» اظهار می کند: نرخ بیکاری استان ما 9.7 درصد است که از میانگین کشوری پایین‌تر و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان هم 17.8 درصد است و البته این آمار نسبت به فصل قبل در استان بهتر شده است.
وی بر لزوم توسعه فرهنگ کارآفرینی و آموزش به‌ویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در راستای اشتغال تاکید و البته به این نکته هم اذعان می کند: به‌ طور حتم توجه به این موضوع در کاهش میزان بیکاری تاثیرگذار است.
مشکل حل می شود
نماینده وزیر علوم در دانشگاه های استان هم در این مورد بیان می کند: با نهایی شدن و ابلاغ و اجرای سند آمایش آموزش عالی مشکلاتی مانند پذیرش دانشجو در رشته هایی که بیکاری در آن ها زیاد است حل می شود و بر اساس نیاز استان ها و اعلام نیاز ادارات و صنعت در هر استان رشته های دانشگاهی دانشجو می پذیرند و تربیت می کنند. دکتر «صفرزاده» می افزاید: تمام مواردی که منجر به آمایش و پایش رشته ها می شود در این سند دیده شده است و پس از ابلاغ اجرای آن ها نیز نهایی خواهد شد.
منبع : روزنامه خراسان شمالی
1744 **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.