مهرداد ایزدی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با عملیاتی شدن این حرکت عقلانی می توان بخش هایی از فرهنگ مردم را در زمینه مصرف تولید داخل هم اصلاح کرد.
وی تصریح کرد: این کمپین، رفتار دو سر برد است زیرا با این رویکرد، هم مصرف کننده سود می برد و هم اینکه تولید کننده به سود مورد نظر خود می رسد.
وی خاطرنشان کرد: کمپین حمایت از تولید داخل، تنها در ایران تشکیل نشده بلکه کشورهای توسعه یافته و کشورهایی مثل چین و کره در مقطعی، به سمت و سویی رفته اند که تولید داخل را حمایت کرده اند.
ایزدی با بیان اینکه مصرف تولید داخل یک رویکرد فرهنگی است گفت: متاسفانه پیش از این، به علت های مختلف نگاه جدی به تولیدات داخل نبوده است.
وی افزود: متاثر از رفتار برخی تولید کننده و یا عرضه کنندگان که رعایت حقوق مصرف کننده را مورد توجه نداشتند کالای خارجی مورد اقبال قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: هجوم کالاهای وارداتی که بدون پرداخت عوارض و به صورت قاچاق و با قیمت پایین تر وارد کشور شده و قدرت رقابت تولید داخل را گرفته دیگر عاملی بود که در گذشته نگاه فرهنگی ایجاد کرد که کالای خارجی بهتر است.
وی با تاکید بر این که کیفیت کالای خارجی همیشه بهتر از کالای داخل نبوده است گفت: در صحنه اقتصاد، رقابت اهمیت زیاد دارد و خوشبختانه اکنون خیلی از واحدهای تولیدی داخل تلاش دارند وارد عرصه رقابت شوند و دنبال مشتری مداری هستند.
ایزدی افزود: برای حمایت از تولید داخل، باید هماهنگی میان مصرف کننده، عرضه کننده و تولید کننده ایجاد شود به طوری که تولید کننده خود را ملزم کند که روز به روز کیفیت تولیدات را بیشتر کند و قیمت محصولات مناسب تر و نیازهای مصرف کننده را بهتر پاسخ دهند.
وی گفت: مصرف کننده نیز با رویکرد حمایت از تولیدکننده، تولید داخل را حتی با قیمت اندکی بالاتر و یا کیفیت اندکی پایین تر، خریداری کند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بررسی های اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان تاکید کرد: منافع این رویکرد به کشور بر می گردد و همه از آن متنفع می شوند.
وی در بخش دیگر سخنان خود درباره علت بالا بودن هزینه تولید در کشور گفت: یکی از علت های بالا بودن هزینه های تولید این است که واحدهای تولیدی به سمت ارتقای بهره وری نرفته اند و از آخرین فناوری استفاده نکرده اند.
وی تصریح کرد: البته فناوری، تنها ماشین آلات و تجهیزات نیست، بلکه شامل نحوه ساخت و فرآیند کار، حذف فعالیت های زائد است.
ایزدی گفت: این، اقداماتی را شرکت های موفق انجام داده و توانسته اند هزینه ها را کاهش دهند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بررسی های اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: تولیدکننده باید اتلاف ها را حذف کند که این امر از طریق کارهای مهندسی راحت قابل انجام است.
وی با بیان اینکه مدل های جدید مدیریت باید مورد توجه قرار گیرد و عملیاتی شود افزود: ممکن است این اقدام در ظاهر، هزینه داشته باشد اما در نهایت خروجی آن، کاهش قیمت تمام شده تولید محصول بوده و به دنبال آن توان رقابت با محصولات خارجی افزایش پیدا می کند.
با نزدیک شدن عید نوروز و رونق خرید مردم از بازار، خبرگزاری جمهوری اسلامی باهدف افزایش رونق تولید داخلی وکمک به اقتصاد کشور،پویش مصرف کالای ایرانی راه اندازی کرده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) همسو با تاکیدات رهبر معظم انقلاب در عملیاتی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت در این زمینه، کمپین خبری خرید کالای باکیفیت داخلی را باهدف افزایش توانمندی صنایع داخلی و تشویق به بهبود تولیدات خود، از این هفته آغاز کرده است.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.