به گزارش ایرنا، بازار آجیل فاروج، ظرفیت گردشگری واقتصادی است که 80 واحد تجاری در خیابان اصلی این شهر خراسان شمالی واقع شده و عامل مهم در زیبایی و همچنین رونق شهر محسوب می شود اما در کنار این همه زیبایی، خیره گی ناشی از روشن بودن انواع لامپ در این واحدها حتی در روز جلوه ناخوشایندی در نزد زائران و مسافران گذری دارد.
یکی از فعالان این صنف، جذب مشتری را عامل افزایش لامپ های نصب شده و روشن ماندن مداوم آن عنوان کرد وگفت: با این کار به زیبایی شهر افزوده ایم وخودمان هم هزینه اش را می پردازیم.
محمد حاجی پور افزود: نصب لامپ در مغازه ها حالت رقابتی پیدا کرده است همه در تلاشند تا مغازه شان جلوه بیشتری با افزایش تعداد لامپ ها بیابد.
یک فعال دیگر این حوزه گفت: به اندازه مصرف مان هرماه هزینه های بالایی برای برق پرداخت می کنیم.
علی خادم افزود: روشن بودن لامپ ها جلوه بیشتری به اقلام عرضه شده واحدهای تجاری آجیل فروشی می دهد.

*مصرف برق بخش تجاری گوی سبقت را از دیگر بخش ها ربوده است
رییس اداره برق فاروج گفت: بیشترین مصرف برق در این شهرستان خراسان شمالی مربوط به بخش تجاری و صنف آجیل فروش است واین صنف با کاهش مصرف برق می تواند شغل ایجاد کند.
ابوالفضل دیمه کار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شهرستان فاروج در مقایسه با سطح استان در سرانه مصرف و در بخش خانگی وصنعتی پایین تر از استان و در بخش تجاری بالاتر از استان است.
وی میزان متوسط مصرف برق در بخش خانگی را ماهیانه 97 کیلو وات ساعات، تجاری 206 کیلو وات ساعت ودر بخش صنعتی، 3 هزار و 970 کیلو وات عنوان کرد و گفت: این ارقام در سطح استان به ترتیب خانگی 116 وات ساعت، تجاری 184 وصنعتی 12 هزارو 610 وات ساعت است.
دیمه کار با اشاره به اینکه بیشترین مصرف بخش تجاری شهرستان مربوط به صنف آجیل فروش است بیان داشت: تلاش ها در خصوص قانع کردن فعالان این صنف برای کاهش مصرف موفقیت آمیز نبوده واین در حالی است که این روشنایی ها استاندار ومناسب نیست.
وی با اشاره به اینکه وضعیت کنونی، اجازه این میزان مصرف انرژی برق را نمی دهد بیان داشت: اگر مصرف را مدیریت نکنیم سال های آنیده دچار بحران می شویم و امسال در تامین برق به نقطه ای رسیدیم که تولید ومصرف برابر بود.
دیمه کار گفت: اگر در حوزه تجاری 2 درصد مصرف پایین بیاید در هزینه برق واحدهای تجاری شاهد کاهش 20 درصدی هزینه های قبض می شوند.
دیمه کار با اشاره به اینکه تلاش شده با اخطار و توجیه حضوری نسبت به کاهش مصرف برق در واحدهای تجاری اقدام شود بیان داشت: در این خصوص حکم دادستانی گرفته شده اما رویکرد برطرف کردن این مشکل در سطوح پایین تر و پیش از رسیدن به اقدامات قانونی است.
وی از آمادگی این مجموعه برای ارائه مشاوره در خصوص شیوه های کاهش مصرف، استفاده از انواع نور و نورپردازی کم مصرف تر و حتی نحوه تامین لامپ های استاندارد با مصرف بهینه خبر داد و گفت: میانگین نرخ استفاده از برق در بخش تجاری 2 هزارو 570 ریال است که با قیمت تمام شده هزینه تامین برق چندین برابر تفاوت دارد.
این مسئول شهرستان فاروج گفت: اگرمشترکان تجاری قیمت واقعی را پرداخت کنند شاید در مصرف برق صرفه جویی بیشتری داشته باشند و یا به سمت استفاده از انرژی های نو مثل انرژی خورشیدی بروند.
وی گفت: در صورت نصب پنل های خورشیدی از سوی مشترکان، به آنان تسهیلات هم تعلق می گیرد وعلاوه برآن می توانند با برق تولیدی شان اشتغال ایجاد کنند.
وی افزود: علاوه بر این، این افراد می توانند طی قراردادی با شرکت های برق، برق تولیدی شان را بفروشند ودر این بخش با سرمایه گذاری، درآمدزایی داشته باشند.
تعداد مشترکان شهرستان 52 هزار نفری فاروج، 20 هزار مشترک است که ازاین تعداد 7 هزار مشترک شهری وبقیه مربوط به روستاهای شهرستان است.
7187 / 6042 گزارش از : مرضیه مهربان** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.