مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی های امسال ۱۳۰ میلیارد تومان به عشایر استان خسارت زد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی های امسال ۱۳۰ میلیارد تومان به عشایر استان خسارت زد که به همین علت این قشر نیازمند حمایت های دولت است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، محمدرضا قلی پور روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: این میزان خسارت و تاثیرات خشکسالی بر عشایر به وزارت خانه و نیز مدیریت بحران استانداری منعکس شده است.

وی با اشاره به اینکه وقوع خشکسالی و تنش ناشی از کمبود آب در دام تاثیر گذاشته و سبب افزایش بیماری در دام شده است افزود: خوشبختانه تعامل خوبی با دامپزشکی وجود دارد و واکسیناسیون دام عشایر در اولویت قرار دارد. 

وی اظهار داشت: خراسان شمالی جزو هشت استان با خشکسالی زیاد است از این رو دولت با طرح هایی همچون خرید تضمینی دام تلاش دارد تا از  عشایر حمایت کند در این طرح بره به ازای هر کیلوگرم ۵۰ هزار تومان و میش ۳۲ هزار تومان خریداری می شود.

قلی پور افزود: تاکنون بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ راس دام عشایر در قالب این طرح به صورت تضمینی خریداری شده است و اجرای این طرح سبب شد تا قیمت در بازار اندکی بالا برود اما اخیرا باز هم شاهد کاهش قیمت دام زنده هستیم از این رو عشایر خواستار سرعت دادن به خرید دام هستند.

وی گفت: ضعف زیرساخت ها و کم بودن ظرفیت کشتارگاه صنعتی دام در بجنورد سبب شده تا اجرای خرید دام سرعت مورد انتظار را نداشته باشد و عشایر آمادگی دارند روزانه تا سه هزار راس دام سبک برای کشتار عرضه کنند اما ظرفیت کشتارگاه پایین است و روزانه تنها ۲۵۰ راس دام کشتار می شود.

قلی پور خاطرنشان کرد: رایزنی هایی انجام شده تا در صورت موافقت اداره پشتیبانی امور دام، از ظرفیت کشتارگاه سنتی در شیروان برای کشتار دام عشایر استفاده شود اما این امر هنوز محقق نشده است.

وی افزود: در طرح خرید تضمینی، دام زنده عشایر به صورت ترکیبی از دام شامل میش، دام پرواری و یا بره است که به ازای هر کیلوگرم ۴۵۰ هزار ریال از این تولیدکنندگان خریداری می شود و علاوه بر آن به هر دامدار نیز در ازاء فروش دام سه کیلوگرم جو با نرخ مصوب نیز داده می شود.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره نصب پنل های خورشیدی اظهار داشت: امسال برای اجرای توزیع و نصب پنل های خورشیدی میان عشایر استان ۲ میلیارد تومان اعتبار منظور شده و ۷۰۰ میلیون تومان از این میزان تخصیص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۵۰ دستگاه پنل خورشیدی ۱۰۰ واتی میان عشایر استان توزیع شده است افزود: تامین هر دستگاه پنل خورشیدی هفت تا ۱۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارد که عشایر تنها ۱۰ درصد از این میزان را تامین می کنند و مابقی توسط دولت تامین می شود.

قلی پور در باره اجرای واکسیناسیون عشایر علیه کرونا گفت: ۱۸ هزار نفر از جامعه عشایری استان علیه این ویروس واکسینه می شوند و امید می رود این طرح مورد اقبال این قشر قرار گیرد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه تمام افراد بالای ۱۸ سال در جامعه عشایری استان زیر پوشش طرح واکسیناسیون قرار می گیرند متاسفانه عشایر از طرح واکسیناسیون استقبال نکرده و در برابر دریافت آن مقاومت دارند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.