رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از خسارت 40 هزار میلیارد ریالی خشکسالی به بخش کشاورزی این استان خبر داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: خشکسالی کم‌سابقه سال زراعی جاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت زده است.

به گزارش جماران، خلیل نیکشاد روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا خشکسالی سال زراعی جاری را شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر در این منطقه اعلام کرد و گفت: هنوز خسارت خشکسالی به بخش‌های مختلف کشاورزی استان به طور دقیق برآورد و دامنه خسارت این پدیده همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به کاهش کم‌سابقه بارش در سال گذشته بویژه فصل بهار امسال در استان اردبیل گفت: این کاهش بارندگی علاوه بر کشت و زرع، مراتع استان را نیز تحت تاثیر قرار داده و مزارع و باغات استان در تابستان نیز با توقف و یا تنش جدی کم‌آبی و تولید روبه‌رو شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: در پی خشکسالی شدید، کشت بهاره محصولات زراعی دیم در منطقه مغان در شمال استان اردبیل به شدت خسارت دیده و در دشت اردبیل نیز تنها یک بار امکان آبیاری مزارع برای سیب‌زمینی و سایر محصولات وجود دارد.

وی با اشاره به کاهش ذخایر آب پشت سدهای سبلان، احمدبیگلو، گیوی و سایر سدهای کوچک و معیشتی استان افزود: در شرایط موجود امکان آبیاری مزارع و باغات استان بسیار محدود شده و شرایط سختی برای محصولات و زراعت تابستانه در استان به وجود آمده است.

نیکشاد بیمه محصولات و زراعت را تنها راه کاهش دامنه خسارت خشکسالی عنوان کرد و ادامه داد: در سال زراعی جاری ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت محصولات کم‌آب بر و توسعه کشت گلخانه‌ای برای کاهش خسارت خشکسالی اظهار کرد: در صورت تداوم خشکسالی جاری در سال زراعی آینده، بخش عظیمی از کشت و زرع در استان اردبیل متوقف خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.