درحالی خراسان شمالی این روزها به دلیل عادی انگاری با روند صعودی آمار بیماران کرونایی به خصوص شیوع ویروس جهشی انگلیسی مواجه است که تشدید این رفتارها در ناوگان حمل و نقل برون شهری قوز بالا قوز شد.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت ناوگان حمل و نقل مسافربری را مشروط به جابجایی مسافر با ۵۰ درصد از ظرفیت کرد که این روزها به دلیل ضعف نظارتی دستگاههای مرتبط شامل دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت از یک سو و راهداری و حمل و نقل جاده ای از سوی دیگر باعث شد تا این مصوبه از سوی رانندگان و حتی شرکت های مسافربری صادرکننده بلیت نیز رعایت نشود.

 ضدعفونی نکردن کامل اتوبوس ها در هر بار جابجایی مسافر و توقف بین راهی برای تنفس گیری در هر سه ساعت رانندگی از دیگر رفتارهای عادی انگارانه در ناوگان حمل و نقل عمومی استان خراسان شمالی است که تاکنون با برخورد متولیان امر مواجه نشده است و یا این که حداقل این برخورد ها به مردم اطلاع رسانی نشده است.

آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را در ناوگان حمل و نقل عمومی حدود ۲۶ درصد اعلام کرد که پایین ترین سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن سرپوشیده است.

 براساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان هم اکنون از هشت شهرستان استان خراسان شمالی سه شهرستان بجنورد، شیروان و اسفراین در وضعیت نارنجی و شهرستان های مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و فاروج در وضعیت زرد و زار و جرگلان نیز در وضعیت آبی قرار دارد و بیش از 200 بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های این استان بستری هستند

تبانی شرکت های مسافربری با رانندگان 

اگرچه شرکت های مسافربری برای مصون ماندن از جرایم پیش بینی ستاد مقابله با ویروس کرونا  برای هر اتوبوس حدود نصف ظرفیت بلیت صادر می کنند، ولی بررسی های  خبرنگار ایرنا نشان می دهد که این شرکت ها با همدستی رانندگان خاطی مابقی ظرفیت مسافران را در خارج از پایانه های مسافری در ایستگاههای بین راهی بدون بلیت  تکمیل می کنند.

طبق آمار روزانه به طور میانگین ۵۰ اتوبوس مسافربری از پایانه های خراسان شمالی به سمت شهرستان های مختلف مسافران را جابجا می کنند که این آمار در تعطیلات نوروزی با افزایش مسافران به ۸۰ اتوبوس در روز رسید.

یکی از شهروندان بجنوردی در این باره گفت: بسیاری از اتوبوس ها بدون رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام به جابه جایی مسافران با تمام ظرفیت می کنند و اگر در ابتدای راه نیز بازرسان بر چگونگی رعایت این پروتکل ها توسط مسافران و راننده و بر بهداشت فضای داخل اتوبوس نظارت دارند، اما پس از حرکت نه تنها رانندگان بلکه برخی از مسافران نیز پروتکل ها را به فراموشی می سپرند.

حسین رضایی افزود: رانندگانی که موظف به سوار کردن مسافر فقط  نصف ظرفیت هستند، نه تنها این مصوبه را رعایت نمی کنند که با تکمیل ظرفیت ها دیگر پروتکل بهداشتی همان رعایت  فاصله گذاری اجتماعی را نیز زیر پا می گذارند.

وی گفت: بازرسان بهداشت فقط در پایانه ها بر بر اتوبوس ها نظارت دارند و نمی توانند در طول مسیر نیز رعایت پروتکل ها را نظاره گر باشند اما رانندگان منفعت اقتصادی را به سلامت مردم ترجیح می دهند و اتوبوس ها را به طور کامل و حتی بیش از ظرفیت پر می کنند.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی نیز گفت: تقریبا در طول ماه چند بار به گرگان می روم اما در طول یک سال گذشته تقریبا هیچ اتوبوسی فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکرده است و مواردی که باعث برخورد با رانندگان متخلف شود را در این مدت مشاهده نکردیم.

اعظم خاکی افزود : تمام اتوبوس های شمال وتهران چه آن هایی که مبدا حرکت آن ها از مشهد است و چه آن هایی که از پایانه بجنورد حرکت می کنند در اطراف میدان شهید محمد زاده بجنورد توقف می کنند و تا ظرفیت آن ها تکمیل نشود حرکت نمی کنند.

وی خاطرنشان  کرد: اگر ماموران پلیس راه که یکی از متولیان نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در ناوگان حمل و نقل برون شهری محسوب می شود، سخت گیری که نسبت به تاخیر در ساعت کاری رانندگان دارند را نسبت به رعایت پروتکل ها داشته باشند، قطعا رانندگان به خود اجازه تکمیل ظرفیت صندلی ها را نمی دهند.

توپ ضعف نظارتی در میدان پلیس و راهداری 

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در این مورد می گوید: بازرسان ما بر حمل و نقل عمومی و رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص مصوبه ۵۰ درصد ظرفیت صرفا در پایانه های مسافربری انجام می شود و تمام رانندگان نیز بدون دریافت تاییدیه بازرسان ما نمی توانند مجوز تردد دریافت کنند.

علی رضا نورزیان رفتارهای عادی انگاران ناوگان حمل و نقل مسافری به خصوص اتوبوس ها را مربوط به خارج از پایانه و دور از دسترس نظارت ماموران بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان دانست و اظهارداشت: نظارت بر اجرای پروتکل ها در خارج از پایانه های مسافربری باید بر عهده راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راهها باشد و اگر این ها به درستی نظارت را انجام دهند، بخش زیادی از مشکلات رفع می شود.

وی تخلف رانندگان را در عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در بین راهها مورد تایید قرار دارد و اعلام کرد که دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ابزار لازم را برای نظارت بر اتوبوس ها در طول مسیر را ندارد.

وی یکی از راهکارهای نظارت بر فعالیت ناوگان حمل و نقل مسافری را در طول مسیر، نهادینه کردن رعایت پروتکل ها در اذهان عمومی و احساس مسوولیت بیشتر مسافران نسبت به سلامتشان اعلام کرد و اظهارداشت : قطعا مسافران می توانند این تخلفات را به راهداری و حمل و نقل جاده ای و حتی پلیس راه اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد شود.

مسافران مقصر اصلی 

یک کارشناس حمل و نقل و ترافیک در این مورد گفت :براساس قوانین حمل و نقل و ترافیک هر گونه جابجایی مسافران بدون دریافت بلیت در خارج از پایانه های مسافری غیر قانونی است و اگر این قوانین به درستی از سوی رانندگان و مردم رعایت شود، تا حد زیادی مشکلات ما به خصوص در همه گیری ویروس کرونا کاهش می یابد.

محمد نقویان گفت : تا زمانی که مسافران بدون تهیه بلیت سوار اتوبوس می شوند،   رانندگان نیز مسافر بین راهی سوار می کنند و این موضوع حتی با وجود همه گیری کرونا اتفاق می افتد.

وی ضرر و زیان های ناشی از همه گیری ویروس کرونا بر حمل و نقل عمومی مسافربری را دلیل اصلی عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در جابجایی مسافران با وجود مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا دانست و اظهارداشت : متاسفانه با وجود  ضرر و زیان های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا بر ناوگان مسافربری تسهیلات به این حوزه با تاخیر پرداخت شد و گاها نیز تسهیلات نتوانست این ضررها را جبران کند و به ناچار رانندگان و مالکان اتوبوس ها  زیر بار رعایت پروتکل ها نمی روند.

نقویان معتقد است که وزارت راه و شهرسازی می تواند با افزایش نرخ بلیت اتوبوس ها خسارت های ناشی از فعالیت با نصف ظرفیت ناوگان را جبران کند تا آنها مجبور نشوند که ضررهای خود را با به خطر انداختن سلامت خود و مسافران تا حدودی جبران کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.