محمد علی شجاعی روز یکشنبه در نشست شورای عشایری استان با بیان اینکه هم اکنون خانوارهای عشایری از ناحیه فروش دام متضرر می‌شوند اظهار داشت: فروش محصولات عشایری به ویژه گوشت قرمز و صنایع دستی باید به سیستم تجارت استان متصل شود. وی از کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی و سایر دستگاه های مربوط خواست تا برای فروش گوشت قرمز وسایر محصولات تولیدی قشر عشایر چاره ای بیندیشند و افزود: خود اتحادیه ها و شرکت های تعاونی عشایری نیز وارد این حوزه شوند و فروش محصول را خود به دست گیرند و از دست دلالان و واسطه ها خارج کنند. استاندار خراسان شمالی  از اتحادیه های عشایری استان خواست تا برای ایجاد سردخانه و کشتارگاه صنعتی دام نیز اقدام کنند. شجاعی از دیر برگزار شدن جلسه شورای عشایری در استان انتقاد کرد و گفت: آخرین جلسه بیش از یکسال گذشته بوده است و برای اجرایی کردن مصوبات نیز اقدامی جدی صورت نگرفته است. وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات عشایر در مراوه تپه نیز اشاره ای کرد و افزود: مشکل عشایر استان با روستاییان آن خطه باید برطرف و دراین خصوص باید جلسه ای مشترک برگزار شود و این موضوع را نباید طول بدهیم چرا که عشایر زیان خواهند دید. شجاعی به مشکلات خانوارهای عشایر برای تامین دارو برای دام نیز اشاره ای کرد و گفت: اداره دامپزشکی استان در این خصوص مشکل کمبود اعتبار را مطرح نکند باید برای جذب اعتبارات با وزارت مربوطه مکاتبه زیادی انجام دهد، جذب اعتبارات ملی به پیگیری مسوولان استانی مرتبط است. وی بر ساماندهی عشایر تاکید کرد و افزود: دستگاه های اجرایی از ارایه خدمات به عشایر کوتاهی نکنند بلکه باید طبق قانون به وظایف خود عمل کنند اگر دستگاهی کوتاهی کند باید پاسخگو باشد. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه با اشاره به کوچ بهاره عشایر گفت: تمامی تمهیدات لازم برای بحث امنیت کوچ اندیشیده شده است. ولی الله حیاتی در بخش دیگری از سخنانش اشاره ای به شیوع ویروس کرونا در استان کرد و گفت: بر اساس اعلام ستاد هیچ کدام از شهرستان های استان سفید اعلام نشده است، برگزاری هرگونه اجتماعات از جمله مراسم های مذهبی ممنوع است. مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: عشایر سه درصد جمعیت استان را شامل می شوند که این خانوار ها تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی این خطه را بر عهده دارند.
محمدرضا قلی پور افزود: در سال گذشته ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار در حوزه عمرانی برای این قشر هزینه شد که بخشی از اعتبارات از محل سفر رهبر معظم انقلاب به استان بود. وی بر افزایش تولیدات بخش عشایری تاکید کرد و گفت: در راستای این مهم نیز ۲۸۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این قشر تولید کننده قرار گرفت که بخشی از این وام ها مربوط به زنجیره تولید گوشت قرمز بود. تعدادی از نماینده های عشایری نیز در این نشست قیمت پایین دام زنده در استان را از مهم ترین مشکلات خود دانستند و گفت: هم اکنون عشایر در بخش های مختلف از جمله بهداشتی، آموزشی، راه، دریافت خدمات آب، سوخت و رفاه مشکلات زیادی دارند. پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.