محمدعلی شجاعی روز سه شنبه در نشست پیگیری مصوبات و تفاهم نامه های سفر ریاست جمهوری به استان،  با انتقاد از اینکه فرمانداران از برخی مصوبه ها و مزیت های آن بی اطلاع هستند اظهار داشت: برخی بانک ها هنوز اطلاع ندارند که تفاهم و مصوبه ای برایشان وجود دارد.

وی افزود: زمانی که بانک از مصوبه خبر ندارد، چگونه باید انتظار داشت که به دنبال مشتری برود و سرمایه جذب شود،  در این زمینه باید اطلاع رسانی ها توسعه یابد، مخاطبان باید از مزیت های مصوبه ها آگاهی پیدا کنند.  

وی با اشاره به اینکه نشست پیگیری مصوبات سفر رییس جمهوری به استان هر هفته برگزار خواهد شد گفت: فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی باید گزارش کامل از اقدامات انجام شده و اعتبارات جذب شده را ارائه دهند.  

شجاعی تصریح کرد: فرمانداران، بانک ها و مدیران دستگاه های اجرایی باید گزارش کنند که اجرای مصوبه های سفر کاروان دولت تدبیر و امید به استان در چه مرحله ای است، چه کاری انجام شده و مشکلات و گیر کار کجاست تا بتوانیم برای رفع مشکلات اقدام کنیم.  

استاندار خراسان شمالی،  با اشاره به تفاهم برای پرداخت تسهیلات برای اجرای تولید دارو با منشا گیاهی، با سرمایه گذاری هزار میلیارد ریال و ۵۰ میلیون یورو اظهار داشت: این طرح بسیار مهم است و باید به روند اجرای آن سرعت داده شود.  

وی دربخش دیگر سخنان خود به شدت از جذب نشدن اعتبارات مصوب بانک کشاورزی استان انتقاد کرد و گفت: این بانک در حقیقت بانک تخصصی حوزه تولید است و بخش کشاورزی، پیشران توسعه استان به شمار می رود از این رو، جذب نشدن اعتبار این بخش به معنای انجام نشدن هیچ کار است.  

شجاعی افزود: چهار ماه از سفر کاروان دولت تدبیر و امید به استان گذشته است اما از مصوبه ۲۰ هزار میلیارد ریالی بانک کشاورزی، تنها ۱۰۰ میلیارد ریال جذب شده است که این رقم بسیار اندک است، وقتی اعتباری جذب نشده، ما در پیگیری ها به دنبال چه باشیم و برای چه چیزی چانه زنی کنیم؟

استاندار خراسان شمالی گفت: بانک ها در اجرای مصوبه ها و تفاهم های سفر رییس جمهوری، نباید معطل مراجعه مشتری باشند، باید خودشان با سرمایه گذار ارتباط بگیرند، مراجعه کنند و پیگیر اجرایی شدن آن باشند.  

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر افزود: یکی از گیرها در پرداخت این تسهیلات که سبب شده بود تا از سایر استان ها عقب باشیم، بانک کشاورزی بود که با دخالت ها، پرداخت سرعت گرفت و اما به نظر می رسد این بانک، دوباره به رویه گذشته بازگشته است.  

استاندار خراسان شمالی گفت: از بانک ها انتظار می رود فعال شوند، به طور مثال بانک تجارت، باید بخش سرمایه گذاری را فعال کند.  

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی هم در این نشست، یکی از علت های جذب نشدن اعتبارات را بالا بدون نرخ سود تسهیلات عنوان کرد.

عبدالله یوسفی اظهار داشت: بعضا، طرح های بخش گلخانه ای که از تسهیلات کم بهره بهره مند است، جذب شده اما سایر تسهیلات به علت بالا بدون نرخ سود، جذب نشده است.  

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی هم در این نشست، با اشاره به مصوبه سفر رییس جمهوری به استان مبنی بر افزایش ظرفیت پودر آلومینا در شرکت آلومینای ایران درشهرستان جاجرم گفت: این شرکت اکنون در تامین ماده اولیه از معادن استان سمنان دچار مشکل شده است.

محمود قنبری با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز شرکت آلومینا از معدن تاش در استان سمنان تامین می شود اظهار داشت: برداشت از این معادن با مشکلات و محدودیت هایی روبه رو شده است.  

کاروان دولت تدبیر و امید، ۲۳ تیرماه امسال به خراسان شمالی سفر کرد.  

ارزش ریالی تفاهم نامه های سفر رییس جمهوری به استان، ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است که به همین میزان نیز اعتبار ارزی برای آنها تامین می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.