عیسی برجی روز یکشنبه از اعزام تیم پزشکی برای ارائه آموزش در زمینه نحوه مقابله با بیماری کرونا به مناطق عشایری خبر داد و گفت: به این خانوارها آموزش های لازم مبارزه و پیشگیری از ویروس کرونا داده شد و از آنان خواسته شد تا مسائل بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنند.  

وی افزود: تیم های پزشکی در قالب طرح شهید رهنمون و با شعار ما کرونا را شکست می‌دهیم برای آموزش اصول و راه کارهای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا و ارائه خدمات درمانی، ویزیت و اهدای دارو به مناطق عشایری اعزام شده اند.

وی اظهار داشت: این تیم‌ها با حضور در مناطق عشایری انجیرلی، سرخ چشمه، تپه سرخ و میان دشت از توابع شهرستان اسفراین علاوه بر ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی در خصوص بیماری کرونا مواد شوینده و ضدعفونی را  به مردم این منطقه اهدا کردند.

به گفته مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی نیز کوچ بهاره عشایر نیز که همه ساله در فروردین ماه انجام می‌شد به دلیل اعمال محدودیت در تردد خانوارهای عشایری با هدف جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از منطقه مراوه تپه گلستان به ییلاقات این خطه، یک ماه به تاخیر افتاد.

خانوارهای عشایر این استان پس از زمستان گذرانی در مناطق قشلاقی استان گلستان، طبق تقویم کوچ هرساله در فروردین ماه این منطقه را به مقصد خراسان شمالی ترک می کردند اما با هماهنگی که با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان صورت گرفته، امسال این کوچ با یک ماه تاخیر آغاز خواهد شد.

تاکنون هیچ موردی از ویروس کرونا در خانوارهای عشایر کوچرو این استان، که به صورت پراکنده در مناطق کم جمعیت استان گلستان استقرار دارند، گزارش نشده است.

عشایر کوچرو خراسان شمالی، زمستان را در مناطق گرمسیری مراوه تپه استان گلستان و مناطقی از جاجرم، راز و جرگلان و بجنورد به سر می برند و فصل ییلاق را در دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد می گذرانند.

هم اکنون چهار هزار خانوار عشایری خراسان شمالی برای زمستان گذرانی در مناطق گرمسیری و قشلاقی مستقر هستند.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.