مجید سعیدیان، شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر محوطه این اثر تاریخی، سقف حمام تاریخی شهر فاروج هم بر اثر این بارندگی ها خسارت دیده که رقم خسارت هر ۲ اثر در حال بررسی است تا با مشخص شدن آن برای مرمت محوطه این آثار اقدام شود.

آرامگاه بابا و بی‌بی که نیازمند توجهی ویژه برای استحکام‌بخشی است،  بر روی تپه ای مشرف به رودخانه خسرویه مایوان در میانه روستای خسرویه در ۳۱ کیلومتری جنوب غربی شهر فاروج، با چشم اندازی زیبا و دیدنی واقع است.

شالوده این بنای قدیمی از سنگ لاشه و ملاط گل و گچ ساخته شده و برای استحکام آن از ساروج و چوب و برای نمای خارجی آن از کاه و گل استفاده شده که بقعه آن، ایوانی در جانب مشرق دارد که پس از عبور از آن به مرقد بی بی راه دارد و بر بالای آن گنبد هرمی کوچکی به ارتفاع ۲ متر قرار دارد.

 قبر دوم که در اتاق متصل به اتاق اول قرار دارد، متعلق به باباست که این دو توسط یک در به هم متصل می شوند کهدر میان بقعه‌ها، ۲ صندوق چوبی منبّت کاری زیبا به چشم می خورد که نشان می دهد این بنا قبل از دوره صفویه ساخته شده است.   

این بنا به شماره ۵۹۴۵ به ثبت ملی رسیده و شخصیت های مدفون در آن، از اعلام قرن نهم و دهم هجری معرّفی شده اند که یکی با نام «باباحسین» و دیگری به نام «بی‌بی شاه‌بیگم» شناخته می شوند و متاسفانه این بنای زیبا به دلیل نفوذ رطوبت و نزولات آسمانی دچار آسیب شدیدی شده است.

روستای زیبای خسرویه در دهستان شاه جهان فاروج، از روستاهای هدف گردشگری خراسان شمالی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.