مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، روز سه شنبه در نشستی خبری در اقامتگاه بومگردی شیلان روستای آبچور بجنورد در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب، میزان سرمایه گذاری این صندوق را ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تا کنون ۴ طرح برای سرمایه گذاری به این صندوق پیشنهاد شده که منطقه گردشگری ایوب پیامبر یکی از آنها است.

حبیب یزدان پناه افزود: به همین منظور در این منطقه ۲۵ هکتاری زیرساخت های برق رسانی را انجام می دهیم تا سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز راغب به حضور در منطقه شوند.

وی گفت: تمام تلاش ما این است که خراسان شمالی را در زمینه گردشگری به مردم معرفی کنیم تا میزان ماندگاری ۲۳ میلیون مسافری که از این استان عبور می کنند، افزایش یابد اما برخی امور از دست دولت برنمی آید و تنها باید بخش خصوصی ورود پیدا کند.

وی از برپایی نهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و هنرهای سنتی در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: این نمایشگاه در بوستان ملی گردشگری بش قارداش برپا خواهد شد و برپایی جشنواره موسیقی اقوام نیز در همین زمان و همراه با نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی خواهد بود.

وی اظهار داشت: نمایشگاه صنایع دستی سال گذشته که با حضور ۲۸ استان برپا شد فروش خوبی داشت اما خرده ای که بر آن گرفتند مربوط به زمان برگزاری بود که در این زمان معمولا کارمندان همه حقوق خود را هزینه کرده اند و دیگر پولی برای خرید نمانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: به همین سبب تاریخ برپایی نمایشگاه امسال کمی جا به جا شده است و این نمایشکاه از ۲۹ مردادماه آغاز شده و تا یکم شهریور ادامه خواهد داشت.

یزدان پناه افزود: از برنامه های پیش رو در سال جاری می توان به برپایی هفته فرهنگی خراسان شمالی در خراسان رضوی و تهران اشاره کرد که در هفته فرهنگی خراسان رضوی که تابستان برگزار می شود ۱۸ غرفه صنایع دستی و دو سیاه چادر در محل کوهسنگی مشهد در طول تابستان دایر خواهد بود.

وی با تأکید بر پاسخگویی به سرمایه گذاران حوزه صنایع دستی و گردشگری گفت: هیچ سرمایه گذار و صنعتگری تا کنون پشت در اتاق مدیرکل نمانده و سعی می کنیم تا جایی که می توانیم به آنها پاسخ دهیم.

وی از صدور مجوزهای بی نام در بخش گردشگری خبر داد و اظهار داشت: به دستور استاندار باید ۴۰ نقطه برای امر سرمایه گذاری در حوزه گردشگری مشخص شود تا مجوزهای بی نام  سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نیز به جریان بیفتد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: در سفر رئیس دولت تدبیر و امید به استان هزار و ۲۹۶ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به بخش گردشگری و صنایع دستی این استان اختصاص یافت و اعتبارات این اداره کل نیز نسبت به سال های قبل ۱۲ برابر شده و به ۲۵۰ میلیارد ریال رسید.

وی با بیان اینکه در مورد میراث فرهنگی نیز برنامه های مختلفی در دست اجراست، افزود: ۱۰۰ میلیارد ریال به کاوش های باستان شناسی اختصاص یافته است و امسال روشنایی و نور پردازی ارگ بلقیس را تکمیل خواهیم کرد. افزایش ماندگاری مسافران عبوری از خراسان شمالی از دغدغه های این اداره کل است و این در حالی است که سطح اشغال تخت های مسافری در بجنورد در مراکز اقامتی مانند هتل ها ۲۵ تا ۲۸ درصد است. 

یزدان پناه گفت: مجموعه تاریخی مفخم در بجنورد تبدیل به برند تاریخی و گردشگری در این استان خواهد شد و تلاش بر این است تا در محدوده مجموعه مفخم، فضایی همچون میدان نقش جهان در اصفهان طراحی و اجرا شود و هم اکنون مشاور در حال تهیه طرح آن است.

وی اظهار کرد: قسمت جنوب بیمارستان امام رضا(ع) نیز که اکنون دیگر استفاده ای نمی شود تبدیل به مکان تفریحی برای مردم خواهد شد.

وی در خصوص املاک بلاتکلیف در محدوده این مجموعه تاریخی نیز بیان کرد: تعدادی از املاک متعلق به اداره کل راه و شهرسازی است که با اداره کل راه و شهرسازی مکاتبات لازم در خصوص تعیین تکلیف آن ها انجام شده است.

یزدان پناه به سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به این استان در هفته آینده اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در این سفر موضوع مجموعه تاریخی مفخم خواهد بود و علاوه بر آن در این سفر برپایی دوباره جشنواره صنایع دستی کشورهای عضو «اکو» در خراسان شمالی نیز مطرح می شود.

وی به منطقه هدف گردشگری ایوب در بجنورد نیز اشاره کرد و افزود: با اداره کل اوقاف صحبت شده که یا اوقاف متولی این منطقه شود و این اداره کل به عنوان مشاور کار کند و یا برعکس که چندین جلسه نیز برگزار شده و باید طرح سرمایه گذاری منطقه گردشگری ایوب در شورای برنامه ریزی استان مصوب شود که این امر نیز به زودی انجام خواهد شد.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و طبیعت بکر و مناطق دست نخورده و ظرفیت هایی مانند جنگل های هیرکانی در خراسان شمالی از جاذبه های گردشگری آن است.

این استان که در حدفاصل استان های شمالی و خراسان رضوی و حرم امام رضا|(ع)  واقع است، دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان است.

تاکنون ۶۴۲ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ب/۵۱۳۲                                                                                                                                                                          

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.