محمد رضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پروژه ها  از سوی سازمان حفظ نباتات کشور به این مدیریت ابلاغ شد که در این خصوص ۲ کارگاه آموزشی کشوری نیز برگزار شده است.

وی افزود: کارشناسان در اجرای این پروژه ها مرتب از سطح باغ های سیب و انگور بازدید به عمل می آورند و در صورت مشاهده هرگونه آفت و بیماری به منظور پیشگری و مبارزه توصیه و هشدار لازم را به کشاورزان می دهند.

وی با بیان اینکه در اجرای این پروژه ها بر استفاده از کارشناسان ناظر و همچنین نظارت دائم استان تاکید شده، گفت: هم اکنون هفت طرح پیش آگاهی در قالب هفت طرح در نقاط مختلف استان تعریف شده است.

رضایی افزود: پروژه کرم خوشه خوار انگور شامل سه طرح در شهرستان های بجنورد، فاروج، شیروان و مانه و سملقان، سفیدک داخلی انگور شامل دو طرح در شهرستان های بجنورد، و شیروان و فاروج  و پروژه کرم سیب در دو طرح در شهرستان های شیروان، فاروج و اسفراین است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در این خصوص تعداد ۱۲ دیتا لاگر هواشناسی نیز با قابلیت محاسبه ( Degree Day  مجموع دماهای موثر برای رشد آفات) در نظر گرفته شد و ضمن بروزرسانی و نصب دیتالاگرها، به ترتیب از نقاط گرمتر، داده برداری دمایی از این نقاط نیز شروع شده است.

رضایی افزود: همزمان فرمون های جلب کننده و تله های دلتا در اختیار ناظران پروژه ها قرار گرفت که بعد از نصب این تله ها، در بازدیدهای مرتب و روزانه اطلاعات مربوط به بیولوژی آفات نیز در حال ثبت است.

وی گفت: با جمع آوری داده‌های دمایی و داده های مربوط به بیولوژی آفات و بیماری، و تطبیق و اعتبارسنجی مدل های پیش آگاهی، گام مهمی در سال های آینده برای کنترل به موقع آفات و بیماری های مورد نظر برداشته خواهد شد و از سمپاشی های بی رویه به طرز چشمگیری جلوگیری می شود.  

فرمون ها پیام های شیمیایی درون گونه ای را مخابره می کنند و واکنش های رفتاری کوتاه مدت را بر می انگیزند.  فرمون‌ها مواد شیمیایی هستند که قادرند گیرندگان پیام را، خارج از بدن تولید کننده پیام تحریک کنند و بر رفتار آنها تاثیر بگذارند.   


وی گفت: همچنین بازدیدها و فعالیت های مجریان پروژه های مزبور و یادداشت برداری های انجام یافته در قالب یک گروه مجازی تحت عنوان پیش آگاهی خراسان شمالی به صورت روزانه مورد تبادل نظر و راهنمایی قرار  می گیرد.

در سال ۹۵ آفت سفیدک داخلی به ۴۰ درصد تاکستان‌های خراسان شمالی خسارت وارد کرد که این میزان خسارت ۸۱۰ میلیارد ریال برآورد شد.

در خراسان شمالی بیش از ۴۰ هزار هکتار باغ وجود دارد که از این میزان ۱۶ هزار هکتار مربوط به تاکستان‌ها است که سالانه بیش از ۱۸۵ هزار تن انواع انگور تولید می‌شود.

همچنین در این استان سه هزار و ۸۸۵ هکتار باغ سیب وجود دارد که سالانه حدود ۷۰ هزار تن محصول دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد، بیش از ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.