محمد رضایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه امسال، سال مستعد برای بیماری ها در حوزه کشاورزی است اظهار داشت: کشاورزان باید از کوچکترین فرصت در زمان آفتاب استفاده و مزارع و باغ های خود را سمپاشی حفاظتی کنند.
وی با بیان اینکه کشاورزان باید هر 15 روز اقدام به سپماشی مزارع و باغ ها کنند افزود: کشاورزان باید سمپاشی محافظتی داشته باشند زیراکه کنترل شیوع بیماری بسیار هزینه ور است.
وی افزود: کشاورزان هم اکنون باید از فرصت بین دو جبهه و سامانه بارانی استفاده و نسبت به سمپاشی اراضی کشاورزی اقدام کنند، دست کم 6 ساعت آفتاب برای اثر بخشی مورد نیاز است.
وی گفت: قبل از گل دهی گندم کشاورزان باید دو بار از قارچ کش ها استفاده کنند تا از لکه گیری جلوگیری شود.
وی در خصوص شیوع بیماری سفیدک داخلی انگور نیز اظهار داشت: این بیماری نیز در سال های پرباران و رطوبت بالا شیوع پیدا می کند که تاکداران باید نسبت به سمپاشی اقدام کنند، قبل از گل دهی یک تا دو نوبت و پس از گل دهی نیز باید تاکستان ها سمپاشی شوند.
وی افزود: درختان دانه دار و هسته دار نیز قبل از گل دهی و همچنین بعد از گل برای مبارزه با قارچ باید سمپاشی شوند.
رضایی اظهار داشت: طبق پیش بینی های هواشناسی تا پایان اردیبهشت ماه باران خواهیم داشت که این شرایط وجود بروز بیماری ها و حتی آفات را افزایش می دهد.
وی همچنین اشاره ای به سمپاشی عرصه های منابع طبیعی برای مبارزه با ملخ کرد و افزود: قبل از ورود ملخ به مزارع باید با این آفت مبارزه کرد.
بیشترین سطح زیر کشت محصولات زراعی در استان مربوط به گندم و باغی نیز انگور است.
به گزارش ایرنا بیماری سفیدک داخلی انگور در سال 95 افزون بر 800 ریال به تاکستان های خراسان شمالی خسارت وارد کرده بود.
خراسان شمالی با جمعیت بیش از 863 هزار نفر 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز و مابقی باغ است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.