روح‌الله حسین‌پور،  سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه راه ارتباطی آیرقایه - قازانقایه، تنها محور فرعی استان گلستان به منطقه جرگلان است، اظهار داشت: اگرچه تردد بومی های این منطقه در این مسیر فرعی بسیار محدود است ولی با توجه به اینکه گلستان جزو استان‌های کانونی شیوعِ ویروس کرونا معرفی شده، تنها مسیر ارتباطی فرعی و البته کوتاه این شهرستان به استان گلستان، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بسته شده و مرزبانی شهرستان کنترل آن را برعهده گرفته است.

فاصله شهرستان راز و جرگلان تا استان گلستان از مسیر اصلی و از طریق آشخانه (شهرستان مانه و سملقان) ۲۶۸ کیلومتر است که این مسافت از طریق مسیر فرعی بسته شده حدود ۲۰۰ کیلومتر کوتاهتر می شود و علیرغم نامناسب بودن وضعیت این مسیر، همین امر اقبال به این محور ارتباطی را قابل توجیه کرده است.

فرماندار راز و جرگلان با اشاره به اینکه تاکنون مورد مشکوکی با علایم بیماری کرونا در این منطقه مشاهده نشده است، اظهار داشت: اگرچه از استان های دیگر با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، ورودی های زیادی به استان داشته ایم ولی با شناسایی اولیه صورت گرفته، تاکنون مورد مشکوکی در شهرستان مشاهده و ثبت نشده است.

حسین پور با بیان اینکه این شهرستان فاقد بیمارستان و پزشک متخصص است، گفت: از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان درخواست شده تا علاوه بر ارسال لوازم بهداشتی نظیر ماسک، ژل ضدعفونی کننده، الکل و مواد شوینده، تمهیدات لازم را نسبت به استقرار پزشک متخصص در این شهرستان، برای جلوگیری از شیوع کرونا در نظر بگیرد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرزی راز و جرگلان نیز گفت: اگرچه در تمامی راه های مواصلاتی خراسان شمالی، نیروهای کنترلی بهداشت با مشاهده موارد مشکوک معاینات اولیه فردی را انجام می دهند، ولی به زودی در ورودی تنگه ترکمن رازوجرگلان نیز که در مرحله دوم ورودی شهرستان است، نیروهای کنترلی بهداشت مستقر می شوند.

رضاعلی یوسفی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه برای پیشگیری از بیماری کرونا به صورت جدی در دست انجام است، اظهار داشت: همه روزه غربالگری ها در زمان ورود به این شهرستان ترکمن نشین علیه بیماری کرونا انجام می گیرد و به مسافران خارج از استان و خانواده آنها آموزش های لازم بهداشتی داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه خودمراقبتی و رعایت بهداشت فردی در اولویت پیشگیری از بیماری کرونا است، افزود: خانواده ها در صورت مشاهده فرد مشکوک به این بیماری در محل زندگی خود، باید فورا به خانه بهداشت محل زندگی خود اطلاع بدهند.

براساس آمارهای موجود ۴۰ درصد از جمعیت ۷۰ هزار نفری شهرستان رازوجرگلان خراسان شمالی را جوانان تشکیل می دهند که به دلیل مهیا نبودن زیرساخت های اشتغال، نزدیکی و همجواری خراسان شمالی با استان های خراسان رضوی و گلستان برای کار کردن به این استان ها و همچنین تهران می روند که به هنگام تعطیلات برای سرکشی از خانواده های خود به شهرستان برمی گردند.

به همین علت هم اکنون اقشار مختلف از جمله فعالان اجتماعی، فرهنگی و کاربران فضای مجازی دل نگرانی هایی دارند و از مسوولان خواستار کنترل دقیق مبادی ورودی و انجام تست کرونا از مسافران هستند.

خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع است.

این شهرستان سه بخش و ۶ دهستان با جمعیت ۷۰ هزار نفر دارد و ۹۵ درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن این استان در راز و جرگلان است.

این شهرستان همجوار با استان گلستان و کشور ترکمنستان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.