محمدنقی کاظمیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کشت حبوبات تا ۲۰ اسفندماه ادامه دارد، گفت: دستگاه های کشت حبوبات به علت افزایش رطوبت و همچنین یخبندان قادر به ردیف کاری نیستند.

وی سهمیه کشت انتظاری حبوبات دیم شیروان در نخود را ۶۰۰ هکتار و عدس ۶۵۰ هکتار عنوان کرد و گفت: با توجه به مزایای کشت انتظاری حبوبات نسبت به کشت بهاره هدف این است سطوح را افزایش دهیم.

کاظمیان با تاکید بر کشاورزان برای کشت حبوبات به صورت انتظاری افزود: در کشت انتظاری نسبت به کشت بهاره، تولید بالاتر است چون محصول زودتر کشت و سبز می شود که عملکرد تولید در هر هکتار برای کشت انتظاری در نخود، ۷۸۰ کیلوگرم و عدس، ۶۵۰ کیلوگرم است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی زمان برداشت کشت انتظاری را تیرماه تا دهه اول مردادماه عنوان کرد و افزود: عملکرد تولید در کشت بهاره برای عدس، ۷۲۰ کیلوگرم و نخود، ۵۵۰ کیلوگرم است.

کاظمیان با اشاره به رقم نخود جدید کاکسو از کشور ترکیه افزود: این رقم پتانسیل و تولید بالایی دارد که عملکرد آن در هر هکتار بین یکهزار و ۹۰۰ کیلوگرم تا سه تن است.

به گفته وی سال گذشته در سطح ۲ هزار و ۱۵۰ هکتار  زمین نخود کشت شد که  هزار و ۳۵۸ تن تولید محصول برداشت شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: همچنین پارسال در سطح سه هزار هکتار عدس کشت شد که از این ارضی  هزار و ۶۵۰ تن محصول تولید شد.

کاظمیان این شیوه را با توجه به نبود بارش های کافی بسیار موثر ارزیابی کرد و افزود: به علت ناکافی بودن بارش در سال جاری انتظار داریم مزارع با کشت انتظاری محصول قابل قبولی داشته باشد.

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد واقع است که افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.