علی بیگ زاده، سه‌شنبه در همایش نخبگان و آیین تجلیل از دارندگان رتبه های برتر کنکور سراسری ۹۸ خراسان شمالی اظهار داشت: یکی از برنامه های اصلی دشمنان در سال های اخیر، آرمان زدایی و هویت زدایی از ذهن و اندیشه نخبگان علمی و فرهنگی کشور است.

وی افزود: نخبگان نه تنها باید در حوزه تخصصی خود طرح هایی در راستای توسعه استان ارایه دهند بلکه باید به مسایل استقلال، هویت دینی و ایرانی و آسیب های اجتماعی کشور نیز نگاه ویژه ای داشته باشند، که این امر نیازمند تعامل و همکاری دوجانبه دستگاه های اجرایی با نخبگان علمی استان در قالب برگزاری نشست های تخصصی است.

رییس بنیاد نخبگان خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: زمانی نخبگان علمی در جامعه اثرگذار خواهند بود که مدیران اجرایی کشور و استان آنان را در دستگاه ها به کارگیری کنند.

محمود بخشی، هدف این بنیاد را شناسایی استعدادهای برتر، حمایت و هدایت نخبگان جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: اگرچه فعالیت های این بنیاد در قالب حمایت های آموزشی، پژوهشی و فرصت های مطالعاتی برای نخبگان صورت می گیرد ولی بیشتر این حمایت ها ماهیتی تشویقی دارد که صرفا برای کاهش دغدغه نخبگان است.

وی افزود: اثرگذاری نخبگان در جامعه، زمانی نمود پیدا می کند که نخبگان در قالب مشاوران علمی در کنار مدیران دستگاه های اجرایی حضور داشته باشند، به تعبیری مدیران اجرایی روند جذب و حضور نخبگان را در دستگاه های خود فراهم سازند.

وی با تاکید بر اینکه قانون و آیین نامه های مشخصی در کشور برای تاسیس شرکت های دانش بنیان توسط نخبگان علمی وجود ندارد، گفت: روند اخذ مجوز تاسیس شرکت های دانش بنیان در کشور بر خلاف نظام های اروپایی که در فرصتی بسیار کوتاه صورت می گیرد، درگیر بوروکراسی عریض و طویل اداری شده است.

بخشی افزود: دستگاه های اجرایی در صورت حمایت از نخبگان کشور، متاسفانه در حوزه پژوهش منابع مالی اندکی دارند که در این مسیر باید از ظرفیت سازمان اوقاف و امور خیریه برای فرهنگ سازی فعالیت های خیرخواهانه در حوزه علم و فناوری استفاده کرد.

در این آیین که با حضور نخبگان و فرهیختگان، اساتید و روسای دانشگاه ها برگزار شد، از دارنده ۷ رتبه دورقمی و برتر کنکور سراسری ۹۸ استان به همراه اولیای آن‌ان و نخبگان صاحب عنوان استان در جشنواره های علمی کشور تقدیر و جوایزی به آنان اهدا شد.

استان خراسان شمالی با هشت شهرستان ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و اکنون ۱۷۰ نخبه عضو بنیاد نخبگان این استان هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.