مدیر گمرک خراسان شمالی روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به این امکان، اکنون مشکلی برای تبادلات تجاری نداریم و استفاده از این گمرک هزینه های ترخیص و ورود و خروج کالا را نیز کاهش می دهد که به بازرگانان استان توصیه می شود از این راه ریلی استفاده کنند.

جواد جعفری با بیان اینکه هم اکنون برخی از کارخانه های بزرگ استان از این مکان برای تبادلات تجاری خود استفاده می کنند، افزود: ممکن است برای برخی از تجار استان حمل کالا به جاجرم جذابیت نداشته باشد اما کاهش هزینه ها امری است که اتفاق می افتد و باید به آن توجه داشت.

وی افزود: واردات و صادرات ریلی بسیار راحت تر از دیگر روش های تبادلات تجاری است و با توجه به کوتاه شدن زمان به نفع بازرگانان نیز خواهد بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون بخش زیادی از واردات استان از چین صورت می گیرد، اظهار داشت: اگر این واردات از طریق راه ریلی انجام شود ۱۰ روز صرفه جویی زمانی در پی دارد.

جعفری افزود: بخشی از واردات ما به علت استفاده نشدن از گمرک و راه ریلی جاجرم و همچنین نبود راه ریلی تا مرکز استان، ممکن است در بنادر تخلیه و تا زمان حمل در انبارها مانده و دوباره بارگیری شود و سپس یک بار دیگر در مقصد نهایی ارزیابی و ترخیص شود که به لحاظ زمانی و اقتصادی به ضرر تجار است و خواب سرمایه را در پی دارد.

وی با بیان اینکه هر یک روز خواب کالا در انبارها یک درصد به هزینه تمام شده کالا می افزاید، اظهار داشت: کالاهای وارداتی و صادراتی هرچه زودتر به مقصد برسند صرفه اقتصادی بیشتری دارند و در نهایت این امر به نفع مصرف کننده است.

خراسان شمالی راه ریلی ندارد و برای جبران بخشی از این کمبود، مسیر ریلی ویژه ای که برای کارخانه آلومینای جاجرم ایجاد شده بود، با استقرار گمرک در سال ۹۶ از حالت اختصاصی خارج شده و اکنون همه صنایع خراسان شمالی می توانند از آن استفاده کنند.

شهر جاجرم در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد.

در ۹ ماهه امسال ۱۵۹ هزار و ۶۷۰ تن کالا شامل کود اوره، کریستال ملامین، محصولات پتروشیمی و فولادی و برخی محصولات تبدیلی بخش کشاورزی مانند رب به ارزش ۴۹ میلیون و ۳۵۴ هزار دلار از گمرک خراسان شمالی صادر شده است که از نظر ارزشی نسبت به ۹ ماهه پارسال ۶۵ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.