رییس دانشگاه کوثر بجنورد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، محورهای این همایش ملی را الگوها و مبانی فکری، اعتقادی و سیاسی سپهبد شهید قاسم سلیمانی، الگوی سبک زندگی سردار شهید،  جایگاه شهید در مقابله با جنگ نرم، نقش سردار دلها در ارتقای قدرت بازدارندگی جبهه مقاومت، نقش وی در ارتقای صلح و امنیت منطقه و جهان اسلام،  اهمیت وی در ایجاد وحدت در جبهه­‌های اسلامی و راهبرد صیانت از دستاوردهای سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی عنوان کرد.

علیرضا حسینی، نقش سردار سلیمانی در تغییر موازنه قدرت در منطقه و جهان اسلام، نقش ایشان در ناکامی طرح­ های آمریکایی و اسراییلی در منطقه خاورمیانه و نقش دیپلماسی فعال سپهبد شهید قاسم سلیمانی در منازعات منطقه را از دیگر محورهای این همایش برشمرد.

وی اظهار داشت: شرکت کنندگان در همایش ملی ادبیات مقاومت به شناخت و بررسی مؤلفه­ ها و کارکردهای مختلف ادبیات مقاومت در آثار منظوم و منثور پرداخته و از دیگر سو به تبیین و بررسی انگاره­ ها، فرهنگ ­ها و قومیت­ ها، مرتبط با ادبیات مقاومت خواهند پرداخت.

حسینی افزود: امید است این همایش با بهره ­گیری از اندیشه­ ها و آثار هنرمندان و صاحب ­نظران، از غنایی درخور توجه برخوردار شود و بتواند راهگشای افق­ های جدید به روی ادبیات متعهد شود.

رییس دانشگاه کوثر بجنورد گفت: فطرت انسان هیچگاه با ظلم و ناراستی سازگاری نداشته و ندارد و از طرفی شرایطی چون اختناق، استبداد و غصب قدرت و سرمایه­ های سرزمینی نوعی ناسازگاری در وجود او پدید می آورد که این ناسازگاری را به طرق مختلف نشان می­ دهد و هنگامی که این ناسازگاری را در قالب کلمات بریزد، ادب مقاومت شکل می­ گیرد.

وی اظهار داشت: ادبیات پایداری و مقاومت، دلاوری و شجاعت مردم را در مقابل هجوم بیگانگان توصیف و ترسیم می­ کند که دارای آهنگی شکوهمند، استوار و پرصلابت است، چه بسا بهترین تعریف از ادبیات مقاومت، تجلی ستیز با بیداد و ستم، با سلاح ادبیات باشد.

حسینی افزود: از این رهگذر ادبیات مقاومت محمل خوبی برای ابراز این جدال و دیالکتیک بین انسان و پیرامون بوده و هست؛ بنابراین درون مایه آثار مقاومت، ستیز با بیداد داخلی یا تجاوز بیرونی در همه حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ایستادگی در برابر جریان­ های ضدآزادی است.

رییس دانشگاه کوثر بجنورد افزود: ضرورت پرداختن به شعر مقاومت در هر دوره ­ای از ادوار تاریخ احساس می ­شود، این نوع ادبی به دلیل برخورداری از عواطف ملی و میهنی می ­تواند به خوبی نشانگر گذشته درخشان ادبیاتی باشد که شاعران مثل همیشه طلایه ­داران عرصه زبان و قلم آن به حساب می­ آیند.

وی گفت: این همایش ملی در تاریخ ۲۲ و ۲۳ خردادماه سال آینده برگزار می شود و آخرین مهلت ارسال مقاله به دبیرخانه این همایش تا ۳۰ اردیبهشت ماه است.

حسینی اظهار داشت: مقاله های برتر این همایش در پایگاه اسنادی علوم جهان اسلام ISC به ثبت خواهد رسید.

دانشگاه کوثر بجنورد، ویژه دختران، سال ۹۱ با هفت رشته و جذب ۲۵۰ دانشجو فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد و اکنون رتبه دوم دانشجو را در بین دانشگاه های تک جنسیتی کشور دارد.  

هم اکنون افزون بر سه هزار دانشجو در سه دانشکده علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی این دانشگاه زیر نظر ۵۴ استاد و عضو هیات علمی تحصیل می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.