سیدعقیل مرتضوی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در نیمه نخست امسال، کشاورزان با مشکل تامین آب روبه رو نشده و وضعیت آب های سطحی مناسب بود از این رو هیچ تنش و مشکل اجتماعی در این باره ایجاد نشده است.

خراسان شمالی در ۶ ماهه نخست امسال ۱۶۵ میلی‌متر بارندگی داشته که این رقم نسبت به ۹۷.۸ میلی‌متر مدت مشابه پارسال، ۷۰ درصد و دوره آماری بلندمدت ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

میانگین بارش ها در این مدت در بجنورد ۱۷۸.۲ میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۸ درصد و نسبت به دوره آماری بلندمدت ۴۹ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: سال های گذشته، مشکلات اجتماعی بر سر آب، بسیار زیاد بود و نقاط پرتنش در روستاهای استان، شناسایی شده بود.

وی تصریح کرد: در سال های پیش تر، در روستاهای شیروان و اسفراین شاهد مشکلات اجتماعی بودیم که در سال گذشته، روستاهای بجنورد هم به نقاط پرتنش آبی کشاورزی افزوده شد.  

مرتضوی افزود: در سال آبی جاری، میزان بارندگی ها به شدت کاهش داشته به طوری که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۵ درصد کمتر شده است.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: میزان بارندگی در سال آبی سال گذشته به طور میانگین ۹۵ میلی متر و  امسال ۴۲ میلی متر به ثبت رسیده است.  

وی در باره حل مشکلات آبی کشاورزان گفت: در گذشته،  میراب ها توزیع آب را مدیریت می کردند، البته هنوز هم در برخی روستاها، میراب ها فعالیت دارند، اما اکنون تشکل های آب بران برای مدیریت آب فعال است و مدیریت توزیع آب را روستاها بر عهده دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ تشکل آب بران برای مدیریت مردمی تقاضای آب در پایاب سدهای استان تشکیل شده است که در پایاب سدهای شیرین دره، بارزو و بیدواز است.

پیش از این، وحید واسطه، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفته بود که ۱۷ منطقه پرتنش اجتماعی در زمینه آب کشاورزی در استان شناسایی شده که این تنش ها عمدتا بر سر آب های سطحی است.  

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار گرفته و حدود۴۴ درصد از مردم آن در روستاها ساکن هستند.

این استان ۴۳۳ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.