نقی کاظمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس سهمیه تعیین شده کشت پاییزه گندم باید در سطح ۴۷ هزار و ۲۷۴ هکتار اراضی آبی و ۹۹ هزار هکتار اراضی دیم کشت می شد که این رقم تاکنون در سطح ۴۳ هزار هکتار اراضی آبی و ۶۹ هزار اراضی دیم گندم انجام شده است.

وی همچنین با بیان اینکه طبق برنامه باید در سطح ۴۳ هزار هکتار از اراضی استان جو دیم و آبی کشت می شد افزود: تاکنون در سطح  ۱۹ هزار هکتار جو آبی و ۱۳ هزار و ۴۰۵ هکتار هم جو دیم کشت شده است.

وی با بیان اینکه در میزان بارش های پاییزه در مقایسه با سال گذشته عقب هستیم افزود: به همین علت،  کشت ها به موقع انجام نشده است اما هنوز کشت در اراضی مانه و سملقان ادامه دارد.

کاظمیان افزود: هم اکنون کشت غلات در اراضی دیم با ریسک بالا مواجه است و به همین علت به کشاورزان توصیه می شود که حبوبات و علوفه را جایگزین کنند و اراضی دیم را رها نکنند زیراکه باعث فرسایش بادی و آبی خواهد شد.  

وی گفت: کشت غلات در اراضی دیم هم اکنون صرفه اقتصادی زیادی ندارد اما برای حبوبات و علوفه خوب است.

تاکنون آماری از میزان بارش های پاییزه در استان ارائه نشده است.

در سال زراعی گذشته در سطح ۱۶۸ هزار هکتار اراضی خراسان شمالی گندم و جو کشت شده بود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزاز است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.