رییس اداره فناوری های نوین کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی روز شنبه به ایرنا اظهار داشت: از این تعداد ۱۹۰ دستگاه ادوات کشاورزی، ۷۷ دستگاه تراکتور متوسط و ۴۱ دستگاه تراکتور نیمه سنگین است.

مهندس سید مجید بهشتی بر مکانیزه کردن بخش کشاورزی استان تاکید کرد و افزود: امید است با تحقق آن بیشتر مراحل کاشت، داشت و  برداشت محصولات کشاورزی به صورت مکانیزه انجام شود که شاهد افزایش رشد و راندمان تولید در واحد سطح خواهیم بود.

وی گفت: خراسان شمالی بیش از ۵۷ هزار دستگاه ادوات و ماشین‌آلات بخش کشاورزی دارد که  ۵۲ درصد ناوگان این بخش فرسوده است.

بهشتی اظهار داشت: از سال ۹۲ خط اعتباری برای خرید ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی اختصاص یافته است، اما طرح ویژه ای برای خارج کردن ناوگان فرسوده و اسقاط آن از بخش کشاورزی وجود ندارد.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ضریب مکانیزاسیون استان در ابتدای سال ۹۲، ۱.۲ اسب بخار بوده و هم اکنون به ۱.۸ اسب بخار  رسیده است که از این نظر در مقایسه با میانگین کشور برابر هستیم.

بهشتی کل ماشین‌های خودگردان کشاورزی با احتساب فرسوده را ۱۵ هزار و ۵۸۷ دستگاه و ماشین‌های خودگردان کشاورزی موجود استان بدون احتساب فرسوده را هشت هزار و ۶۶۸  دستگاه عنوان کرد.

وی افزود: به طور متوسط برای هر ۳۰ هکتار زمین یک تراکتور و برای هر ۸۵۰ هکتار زمین غلات یک دستگاه کمباین در این استان وجود دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزاز است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

سالانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی در خراسان شمالی تولید می شود.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.