رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: با اجرای این طرح مشخص شد، مزارع و استخرهای پرورشی ماهی قزآلای استان از آلودگی به بیماری های سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی VHS، نکروز عفونی بافت خونساز  IHN و نکروز عفونی بافت پانکراس IPN پاک است.

دکتر سید فرزین حسینی گفت: این سه بیماری به عنوان بیماری های ویروسی مهم است که می تواند باعث تلفات در ماهیان قزل‌آلای پرورشی شود.

وی افزود: برای رسیدن به اهداف این طرح، بررسی مزارع آبزی پروی از لحاظ آلودگی احتمالی به این بیماری ها و حذف مزارع آلوده احتمالی از چرخه تولید و تکثیر و در نهایت، ارتقای وضعیت امنیت زیستی در صنعت آبزی پروری، با جمع آوری ۷۲ نمونه از مزارع آبزیان استان و ارسال آن به آزمایشگاه مرجع منطقه ای سازمان دامپزشکی در خراسان رضوی انجام شد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح با مراقبت فعال و بازدید بالینی تمام مزارع سردآبی استان همراه بود و نتایج پایش ها و تست های آزمایشگاهی که همه منفی بود، نشان داد این استان جزو زون های پاک به لحاظ این بیماری ها محسوب می شود.

 رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی یادآور شد: مرحله بعدی این طرح ملی، بهار سال آینده خواهد بود.

شمار مزارع آبزی پروری این استان شامل پرورش سردآبی، تفریخ و پرورش ۱۱۳ واحد است. در این استان هم چنین ۱۳ واحد پرورش ماهیان گرمابی و ۴ واحد تولید و تکثیر ماهیان زینتی مجوز فعالیت دارند. /

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.