مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی روز دوشنبه با بیان اینکه آب آشامیدنی توزیعی بین این خانوارها رایگان است،  اظهار داشت: اما، دامداران برای دریافت آب تانکر ۱۰ مترمکعبی باید ۳۰۰ هزار ریال پرداخت کنند.

محمدرضا قلی پور  یکی از مشکلات آبرسانی به سامانه های عشایری را خرابی ایلراه ها دانست و گفت: سیل زمستان پارسال و بهار امسال بخش های زیادی از مسیر ارتباطی عشایر را به خصوص در مناطق قشلاقی تخریب کرده است.

وی با بیان اینکه خرابی ایلراه ها باعث بالا رفتن هزینه های آبرسانی به مناطق عشایری شده است افزود: تانکرهای آبرسانی در حین رفت و آمد در مسیر های سخت گذر خسارت زیادی می بینند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون برخی از خانوارهای عشایری از آب پایدار برخوردار شده اند گفت: از ظرفیت آب روستایی برای سامانه های عشایری که در نزدیکی روستاها هستند استفاده می کنیم.

قلی پور افزود: اما بخش زیادی از خانوارهای عشایری در مناطق قشلاقی آب پایدار در اختیار ندارند که آبرسانی به آنها با تانکر انجام می شود.

وی اظهار داشت: در راستای بهداشت آب نیز اقدامات لازم از جمله کلرزنی انجام می شود تا مشکلات بهداشتی در بین خانوارها ایجاد نشود.

وی گفت: خشکسالی و نبود بارش در چند سال گذشته موجب افت منابع آبی و خشک شدن برخی از چشمه های دائمی شده است.

براساس آمارهای موجود: خراسان شمالی دارای ۲ هزار و ۶۳۵ چشمه با دبی آب ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب در ثانیه است که تعداد کمی از این چشمه‌ها در مناطق ییلاقی عشایر استان واقع است اما، بیشترین مشکل خانوار های عشایری در بخش قشلاق است که در استان گلستان واقع است.

هم اکنون چهار هزار خانوار عشایر این دیار برای زمستان گذرانی در مناطق گرمسیری و قشلاقی مراوه تپه، کلاله و گنبد استان گلستان، میاندشت اسفراین، بخش هایی از مانه و سملقان و راز و جرگلان سکونت دارند.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.