ابوالقاسم یعقوبی روز دوشنبه در نشست شورای زکات استان با بیان اینکه بیشتر کشاورزان در خصوص محاسبه فریضه زکات اطلاعات کافی ندارند افزود: اگر فرهنگ درست پرداخت زکات در بین مردم تبیین شود کشاورزان بیشتر برای این امر مهم ترغیب می شوند.

وی افزود: بسیاری از فقها بیان داشته اند که تمامی هزینه های انجام شده برای غلات از جمله هزینه بذر، سم، کارگر و ماشین آلات باید از کل فروش محصول کم شود و یک دهم و یک بیستم آن که برای اراضی آبی و دیم به فقرا داده شود.

وی اظهار داشت: ریزه کاری ها و اطلاعات درست باید در این زمینه در جامعه فرهنگ سازی، تبیین و روشن گری  شود تا بیشتر مردم ترغیب به این امر شوند.

 فرهنگ سازی زکات مستحبی 

حجت الاسلام یعقوبی بر پرداخت زکات مستحبی نیز تاکیید کرد و گفت: زکات تنها در حوزه کشاورزی نیست بلکه حتی باید زکات مسوولیت ها را نیز بپردازیم که این امر باید در جامعه نهادینه شود.

وی با بیان اینکه راهپیمایی های اخیر در سطح کشور زنجیره توطئه ها  را از بین برده است گفت: هجمه استکبار نظام را نشانه گرفته است اما نقشه اش بر آب شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری نیز در این نشست گفت: نماد پرداخت زکات باید در روستاها عملیاتی شود، به همان مقداری که روستاییان زکات پرداخت کنند برای اجرای پروژه عمرانی کمک خواهیم کرد.

ولی الله حیاتی افزود: دشمنان هم اکنون تلاش می کنند که اراده مردم نسبت به مقوله دینی در زمینه پرداخت زکات و وقف کمرنگ شود که در این خصوص باید مقابله کنیم.

رشد ۱۵ درصدی زکات در خراسان شمالی
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی گفت: پیش‌بینی می شود امسال ۱۴۷ میلیارد ریال زکات در استان توسط کشاورزان پرداخت شود.

مجید الهی راد با اشاره به جمع‌آوری بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال زکات در سال جاری گفت: پرداخت زکات در این استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد رشد یافته است.

وی بابیان اینکه زکات هر منطقه و روستا ویژه برای همان منطقه هزینه می‌شود، از مردم و کشاورزان خواست تا در پرداخت زکات و رفع محرومیت همکاری کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی گفت: ۸۰ درصد زکات جمع‌آوری‌شده برای محرومان و ۲۰ درصد صرف امور عام‌المنفعه ازجمله ساخت پروژه‌های عمرانی می‌شود.

الهی راد همچنین به همکاری دو هزار عامل زکات با دبیرخانه شورای زکات خراسان شمالی اشاره کرد و اظهار داشت: ۵۰۰ روستا در این استان مشمول پرداخت زکات هستند که از مجموع این تعداد ۲۴۵ روستا در انجام این فریضه همکاری دارند.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

هم اکنون ۳۳ هزار خانوار زیر پوشش کمیته امداد خراسان شمالی هستند.
این استان ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.