مهندس علی صمیمی روز چهارشنبه در جریان بازدید از مجتمع آموزش عالی شیروان که به منظور بررسی زیرساخت های این شهرستان برای ایجاد مرکز پرتودهی صورت گرفت،  به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با هدف توسعه مراکز پرتودهی گاما و الکترون، مناطق مستعد در استان های مختلف کشور شناسایی و برای ایجاد این سامانه مورد مطالعه قرار می گیرند.

وی افزود: به جز سامانه تهران که از ۳۴ سال پیش فعال شده، هم اینک سامانه های پرتودهی در شهرهای بناب و شهرکرد فعال است و قزوین نیز از مناطقی است که در حال راه اندازی این سامانه است.

صمیمی با بیان اینکه بحث توسعه کاربردهای پرتو را متناسب با اقلیم هر منطقه پیش خواهیم برد، افزود: یکی از مناطقی که از نظر کشاورزی قابلیت مطلوبی برای کاربرد پرتو دارد منطقه خراسان شمالی است که امید است پایلوت خوبی برای سایر نقاط کشور باشد.

وی اعتبار برآوردی برای راه اندازی این سامانه را ۳۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: دلیل اصلی انتخاب شیروان برای ساخت مرکز پرتودهی الکترون و گاما، بحث تولیدات فراوان محصولات کشاورزی و نیاز به افزایش ماندگاری آن، کمک به صادرات بهتر محصولات و ایجاد اشتغال در منطقه است.

استفاده از پرتودهی گاما و الکترون یکی از فناوری های هسته ای است که در برخی از کشورها اکنون به عنوان یک فناوری درآمدزا مطرح است.
استفاده از پرتودهی گاما باعث پیشگیری از بروز و شیوع بیماری ‌های ناشی از مصرف مواد غذایی از طریق کاهش و یا حذف باکتری ‌های بیماری ‌زا، کاهش کپک ‌ها و قارچ ها برای سالم‌سازی مواد غذایی، افزایش زمان انبارمانی از طریق کنترل و از بین بردن حشرات و آفات و عدم باروری مجدد آنها و جلوگیری از جوانه ‌زنی و تاخیر در رسیدن میوه ‌برای افزایش طول عمر آن می شود.

روز چهارشنبه با حضور معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها، مرحله مطالعاتی طرح ایجاد مرکز پرتودهی الکترون و گاما، در مجتمع آموزش عالی شیروان آغاز شد.

شیروان به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد و سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، کشاورزی و دامی در این استان تولید می شود.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.