معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: در مجموعه نمایشگاهی در فضایی به وسعت سه هزار متر مربع دایر شده و ۸۳۰ نوع گل داوودی به‌نژادی شده در آن به نمایش درآمده است.

«محمدعلی خلج» افزود: ۶۰۰ رقم گل داوودی به‌نژادی این نمایشگاه مربوط به سال‌های گذشته و بقیه  یافته‌های تحقیقاتی جدید محققان محلاتی است.

وی افزود: : هر سال ۸۷۰ رقم گل در جشنواره گل‌های داوودی محلات در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گرفت اما، امسال این ارقام با اصلاح کیفی محدودتر است ولی ۴۹ رقم جدید به ارقام گشته اضافه شد.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی، ادامه داد:  پنج رقم جدید گل داوودی با حضور رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبای «شکرالله حاجی وند» رونمایی شد که این ارقام جدید شاخه بریده، پرپر، تک گل و درشت است و از طریق پرتوتابی با اشعه گاما اصلاح نژاد شده‌اند.

خلج بیان کرد: اجرای این طرح از سه سال گذشته با همکاری سازمان انرژی اتمی کلید خورد و ارقام گل داوودی از طریق کشت بافت (درون شیشه) در معرض اشعه گاما قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: ۶ بوته موتانت (جهش ژنتیکی یافته) گل داوودی شاخه بریده در رنگ‌های جدید از طریق پرتوتابی ۲ سال گذشته اصلاح‌نژاد شد و هر بوته به ۲۰ عدد گل تکثیر و ثبات صفت و رنگ آن‌ها تایید شده است.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی هدف از برپایی نمایشگاه تخصصی گل‌های داوودی را گسترش آثار مثبت در تجاری‌سازی ارقام جدید، تولید انبوه و صادرات عنوان کرد.

خلج عنوان کرد: ایران از نظر منابع ژنتیکی در زمره ۶ کشور اول دنیا است و به لحاظ منابع ژنتیکی  نیز در زمره کشورهای برتر است ولی کار به‌نژادی و معرفی ارقام جدید در زمینه گل‌های زینتی انجام نشده است.

وی افزود: برگزاری جشنواره و نمایشگاه تخصصی راهبرد موثری برای معرفی و تجاری‌سازی ارقام جدید داوودی برای توسعه صادرات گل کشور است.

جشنواره و نمایشگاه تخصصی گل‌های داوودی تا ۲۰ آبان ماه در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات در سال ۷۵ راه‌اندازی شد و در سال ۹۲ به پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی تبدیل شد.

در این پژوهشکده گروه‌های تحقیقاتی در زمینه ژنتیک و به‌نژادی، فناوری و مدیریت تولید و فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت گل طرح های پژوهشی را اجرا می‌کنند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.