رئیس شورای اسلامی گرماب از توابع بخش مرکزی شیروان با تشریح وضعیت این روستا، به خبرنگار ایرنا گفت: تنها در یک هفته اخیر مردم روستا ۲ بار این پلنگ را مشاهده کرده اند که تاکنون ۱۲ قلاده از سگ های اهالی را شکار کرده است.

علی پاکدل اظهار داشت: در این خصوص مکاتباتی با مرکز شهرستان صورت گرفته و در ۲ روز گذشته کارشناسانی از فرمانداری و محیط زیست شهرستان برای بررسی وضعیت و واکاوی این مساله در روستا حضور یافته اند که آنان نیز پلنگ را مشاهده کرده و از آن عکس هم گرفته اند.

وی افزود: احتمال داده می شود که این پلنگ به علت پیری، قادر به تعقیب طعمه های خود در طبیعت نباشد و از این رو با نزدیک شدن به روستا، با شکار سگ های گله و خانگی خود را سیر می کند.

رئیس شورای گرماب اضافه کرد: البته اجداد و پدران ما همیشه از وجود زیستگاه پلنگ در این روستا سخن می گفتند که گویا در دو سه سال اخیر و با توجه به کاهش جمعیت روستا و خالی شدن باغ ها،  پای این جانور به تدریج به داخل روستا باز شده است.

پاکدل در عین حال از صبوری و مدارای مردم روستا با این گونه ارزشمند جانوری و آسیب نرساندن به آن قدردانی کرد و افزود: این در حالی است که تاکنون برخی افراد نیز با ورود به روستا و یافتن کمینگاه پلنگ، قصد شکار این حیوان را داشته اند که با تذکر جدی روستاییان و تهدید به گزارش دادن به محیط زیست و نیروی انتظامی، از این کار منصرف شده اند.

وی در عین حال گفت: البته ما علاوه بر اینکه نگران جان پلنگ هستیم، بیم داریم که مبادا با وارد شدن به روستا به کسی آسیبی برساند و از مسئولان محیط زیست انتظار داریم وارد عمل شده و این گونه را زنده گیری و به زیستگاه اصلی خود منتقل کنند.

علیرغم تماس های مکرر، حمید فخرانی، رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان از هرگونه اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد که خبرنگار ایرنا به ناگزیر دست به دامن مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی شد.

سیداصغر مطهری با ابراز شگفتی از عدم پاسخگویی همکارش، اطلاع رسانی در این خصوص را خود به عهده گرفته و با تایید گفته روستاییان گفت: با توجه به مشاهده پلنگ در روستای گرماب از توابع بخش مرکزی شیروان، تنها راه چاره در این دیده شد که با تیراندازی هوایی شبانه و نیز افروختن آتش، از ورود پلنگ به روستا جلوگیری شود.  

وی با تاکید بر لزوم اقدام روستاییان برای ناامن کردن فضای روستا برای این حیوان درنده،  اظهار داشت: یقینا با اجرای اقدامات پیش‌گفته و ناامن کردن جو روستا،  پلنگ از ورود به محدوده روستا خودداری خواهد کرد.

مطهری در خصوص ادعای اهالی روستا که این منطقه را زیستگاه ۳۰ ساله پلنگ می دانند، گفت: بر این اساس مشاهده این جانور در روستا امر عجیب و تازه ای نیست که شاید هم به خاطر کاهش طعمه اش در طبیعت، ناگزیر از نزدیکی به روستا شده باشد.

مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی، افزود: پلنگ ها، معمولا از جوامع انسانی دوری می کنند و احتمال می رود این حیوان به دلیل کهولت سن به روستا وابسته شده باشد که البته تاکنون گزارشی از آسیب رساندن آن به روستاییان گزارش نشده است.

پیش از این نیز مسئولان اداره کل محیط زیست خراسان شمالی از افزایش مشاهده پلنگ در مجاورت مراکز زیست انسانی و نیز حمله به دام روستاییان این استان خبر داده و دلیل آنرا کاهش طعمه این گونه جانوری در طبیعت عنوان کرده بودند.

روستای گرماب با ۱۵۰ نفر جمعیت و طبیعتی کوهستانی در ۲۸ کیلومتری شهر شیروان در مجاورت روستاهای ییلاقی و گردشگری گلیان، اسطرخی و بلغان قرار دارد.

مرکز شهرستان شیروان در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد واقع است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.