فاطمه ستایش‌مهر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در کاشت انتظاری نشاها از خزانه به زمین اصلی انتقال داده می شود و سپس باید با کمک دستگاه‌های نشاکار در زمین کاشته شود اما در این استان با کمبود مواجه هستیم.

وی افزود: خزانه مورد نیاز در کاشت انتظاری در استان‌های گرم همچون گلستان کشت شده و در فصل کشت به اراضی اصلی در استان خراسان شمالی انتقال داده می‌شود.  

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح دست کم به پنج دستگاه نشاکار در استان نیاز است، اظهار داشت: قیمت هر دستگاه افزون بر ۴۰۰ میلیون ریال است.  

به گزارش ایرنا تامین ۲۰ دستگاه کاشت نشای ریشه لخت چغندرقند در سفر مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح چغندرقند کشور به خراسان شمالی تصویب شد که چهار میلیارد ریال اعتبار برای خرید آنها در نظر گرفته شده بود اما تاکنون این اعتبار تامین نشده است.

ستایش مهر افزود: برنامه ریزی شده است که در استان گلستان ۲۵ هکتار خزانه کشت شود که پس از انتقال در سطح ۲۵۰ هکتار از اراضی خراسان شمالی کشت خواهد شد که البته انتقال نشاها به استان نیز پنج میلیارد ریال هزینه بری دارد.

وی گفت: در چند سال گذشته نیز برنامه کشت انتظاری چغندرقند در استان خراسان شمالی به علت نبود دستگاه نشاکار ابتر مانده بود که جلوگیری از ادامه این وضعیت توجه مسئولان را می طلبد.

وی اظهار داشت: این در شرایطی است که کشت پاییزه نیز به علت سرمازدگی ها، مورد استقبال کشاورزان استان قرار نگرفته و اکنون برای صرفه جویی در آب و افزایش بهره وری باید کشت نشایی را در منطقه توسعه داد.

کارشناس مسئول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در ۲ سال گذشته به صورت الگویی در استان گلستان و مناطق گرمسیری خراسان شمالی مقادیری کشت نشایی صورت گرفته بود اما به علت نبود دستگاه نشاکار و هزینه بالای کارگر، این نشاها برداشت نشد.

ستایش مهر افزود: آب مورد نیاز برای کشت چغندرقند بالا است و مسئولان امر باید برای اجرای طرح انتظاری، اعتبارات مورد نیاز را برای خرید دستگاه های نشاکار تامین کنند.

کارشناس مسئول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود:  با توجه به کاهش بارندگی، استفاده از این نوع کشت ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش مصرف آب را درپی دارد و از سویی در محیط خزانه نیز آب کمتری استفاده می شود.

ستایش مهر، کشت نشایی چغندرقند را سبب کاهش مصرف آب، یکنواختی محصول سبز، کاهش طول دوره رشد و آفات، افزایش تولید و کاهش هزینه ها عنوان کرد.

وی گفت: از نظر علمی و فنی کشت نشایی انتظاری علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، باعث بهره وری از اراضی شور و برطرف شدن تداخل آبیاری با غلات پاییزه نیز می شود.
وی اظهار داشت: با افزایش ۵۰۰ هکتاری کشت نشایی انتظاری و افزایش سطح چغندرقند به ۲ هزار و ۸۰۰  هکتار، تولید چغندر از ۱۴۰ هزار تن نیز خواهد گذشت و  ۸۵ درصد شکر مورد نیاز استان تامین می شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون حدود ۷۵ درصد از شکر مورد نیاز استان از ناحیه کاشت چغندرقند در منطقه تامین می شود.
بهار امسال ۲ هزار و ۲۳۹ هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت چغندر قند قرار گرفت که از چند روز پیش برداشت آن آغاز شده و پیش بینی می شود افزون بر ۸۴ هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.

استان خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندرقند رتبه ۹ و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشتزارهای چغندرقند کشور، ۱.۵۱ درصد محصول را تولید می کند.
کارخانه قند شیروان یکی از قدیمی ترین واحدهای تبدیلی شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی آن تبدیل چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.