فرماندار اسفراین روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات پاکسازی این منطقه با هماهنگی شورای تامین شهرستان و با مشارکت گروهی ۶۰ نفره متشکل از نیروی انتظامی، بسیج، محیط زیست، منابع طبیعی، صنعت و معدن و نیز جمعی از روستاییان منطقه صورت گرفت.

طاهر رستمی افزود: بر اساس مصوبه شورای تامین و در راستای جلوگیری از فعالیت سودجویان، عملیات پاکسازی منطقه و برخورد با برداشت کنندگان غیرمجاز سنگ از معدن مزبور هر ۲ هفته تکرار خواهد شد.
وی گفت: به اهالی روستاهای اطراف نیز نسبت به ممنوعیت ورود به این منطقه، برداشت از ذخایر معدنی آلبلاغ و خطراتی که به علت حفر تونل های طولانی و خطرناک در این منطقه ایجاد شده هشدارهای لازم داده شده که رعایت نکردن این تذکرات و اقدام به برداشت غیرمجاز و غیراصولی از این منطقه معدنی در سال جاری سبب کشته شدن ۲ نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر شده است.

رستمی از کشف ۱۸۰ تن سنگ معدن سرب در ماه های گذشته توسط نیروی انتظامی از برداشت کنندگان غیرمجاز خبر داد و افزود: برای حفاظت بیشتر از معدن آلبلاغ یک ایست بازرسی در این منطقه فعال شده و با برداشت کنندگان غیرمجاز به شدت برخورد خواهد شد.  

وی گفت: پیگیری برای تعیین تکلیف معدن آلبلاغ از مدت ها پیش از سوی شهرستان و استان در سطح ملی انجام شده و اکنون مجوز برای مطالعات اکتشافی و تخمین میزان ذخیره این معدن گرفته شده که به زودی این عملیات آغاز می شود که با تعیین میزان ذخائر معدن، در خصوص شرایط برداشت قانونی مواد معدنی آن، به گونه ای که منافع شهرستان نیز تامین شود، تصمیم گیری خواهد شد.
برداشت غیرمجاز از معدن تازه یافته شده سرب و روی آلبلاغ اسفراین، که در منطقه ای با همین نام واقع است، از ابتدای امسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد که با ورود شورای تامین خراسان شمالی در اواخر اردیبهشت ماه، این ناحیه از حضور سودجویان پاکسازی شد ولی اینک پس از گذشت چند ماه با حضور مجدد برخی افراد محلی و غیرمحلی، برداشت غیرمجاز از این معدن مجددا افزایش یافته است.
استفاده از شیوه های غیراصولی و رعایت نکردن موارد ایمنی در برداشت غیرمجاز سنگ سرب و روی از معدن آلبلاغ اسفراین، از ابتدای امسال منجر به وقوع ۳ حادثه ریزش کوه و مرگ ۲ نفر زخمی شدن چند نفر در این منطقه شده است.

این معدن که در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل قرار دارد، زیر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است و همین امر موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند ولی به ‌تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدور صادر کرده است.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.