محمد حسین پور روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۱۰ درصد از این میزان صادرات مربوط به واحدهای آبنبات سازی بوده و بقیه هم به تولیدات دیگر واحدهای کوچک مستقر در شهرک های صنعتی استان اختصاص داشته است.

وی با بیان این که آبنبات تولیدی بجنورد امسال، بیشتر به کشورهای ترکمنستان، افغانستان و اقلیم عراق صادر شده است اظهار  داشت: یکی از عللی که موجب می شود صادرات این کالا محدود باشد، ماندگاری کم آن است.

وی گفت: حمایت شرکت شهرک های صنعتی از خوشه آبنبات موجب شد تا روشی برای افزایش ماندگاری آب نبات ابداع شود اما با این حال، باز هم ماندگاری آن به اندازه ای نیست که بتوان  صادرات آن را به کشورهای دورتر  گسترش داد.

براساس آمارهای موجود،  ماهانه در کارگاه های آبنبات‌سازی استان بیش از ۶۰۰ تن آبنبات تولید می‌ شود.

حسین پور افزود: همچنین وضعیت صادرات فرش با توجه به واقعی شدن قیمت ارز بهتر شده است و هم اکنون فرش استان به کشورهای چین، امارات متحده عربی،  قطر و برخی کشورهای اروپایی صادر می شود.

در خراسان شمالی حدود ۱۸ هزار کارگاه قالیبافی با ۲۱ هزار بافنده وجود دارد که سالانه حدود ۴۰۰ هزار متر مربع فرش در این استان تولید می شود.

خراسان شمالی حدود ۹ درصد از تولید فرش دستباف ایران را به خود اختصاص داده است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی رقم صادرات صنایع کوچک را بیش از این ارقام دانست و گفت: میزان صادرات این صنایع از طریق خوداظهاری مشخص می شود اما پیمان سپاری ارزی یکی از موانع صادرات صنایع کوچک شده است و به همین دلیل بسیاری از صادرکنندگان استان با اجاره کردن کارت های بازرگانی اقدام به صادرات می کنند.   

وی اظهار داشت: همین موضوع موجب شده است تا در این زمینه رقم دقیق و شفافی نداشته باشیم.

وی افزود: از سال گذشته نوسان نرخ ارز موجب کاهش صادرات شده است اما علیرغم این موضوع، میزان صادرات صنایع کوچک  در سال ۹۷،   ۱۴ میلیون یورو بود.

استان خراسان شمالی هم اکنون ۶ ناحیه صنعتی، ۹ شهرک صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی قابل واگذاری به سرمایه گذاران صنعتی دارد.

این استان ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در نواحی روستایی زندگی می کنند.

ب/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.