به گزارش ایرنا دکتر محمدابراهیم مداحی، چهارشنبه در آیین افتتاح خانه روانشناسان و مشاوران خراسان شمالی، این وضعیت بودجه ای را نشان دهنده عدم توجه نهادهای قانونگذار و مسئول به اهمیت سلامت روان دانست و افزود: همین بودجه بسیار ناچیز نیز در حوزه روانپزشکی بیمارستان‌ها هزینه می شود.
وی با اشاره به انجام چندین جلسه مشاوره قبل از طلاق در کشور، اظهار داشت: با این وجود انجام مشاوره قبل ازدواج علیرغم ضرورت بیش از حد آن و توجیه پذیرتر بودن، الزامی و قانون نیست و افراد به صورت شانسی با هم ازدواج کرده و با مخاطرات بسیاری روبه رو می شوند.
مداحی، نبود بیمه سلامت روان را از دیگر کمبودها و اشکالات برشمرد و گفت: هزینه های بالای بیماری‌های روانشناختی که معمولا هم مزمن هستند، باعث مراجعه اندک بیماران برای درمان می‌شود.
وی با بیان اینکه دستگاه های بیمه‌گذار نداشتن توجیه را از دلایل عدم‌پوشش بیمه سلامت روان اعلام می‌کنند، افزود: متاسفانه سواد سلامت روان حتی در افراد با تحصیلات بالا بسیار پایین است و در این خصوص فرهنگ‌سازی نشده است.
رئیس خانه روانشناسان و مشاوران و حرف یاورانه کشور خاطرنشان کرد: اگر سواد سلامت روان در جامعه افزایش یابد و جامعه نسبت به این بخش حساس شود، می تواند از بسیاری از بیماری‌های جسمی جلوگیری کند.
وی با تاکید بر اینکه توجه به سلامت روان باید به مطالبه عمومی تبدیل شود، اظهار داشت: هم اینک این مساله به دغدغه تبدیل نشده و فقط عوارض آن شامل طلاق و اعتیاد و بسیاری آسیب های پرخطر دیگر را می بینیم و نتیجه همین می شود که علیرغم وجود امکانات بسیار، حال ما چندان خوب نیست.
مداحی با تاکید بر جریان سازی این فرهنگ، گفت: سلامت روان باید در بین قشرهای مختلف مردم به یک مطالبه فردی و جمعی تبدیل شود.
وی با بیان اینکه سخت ترین بیماری ها قابل درمان است ولی بیماری های روانی به سختی درمان می شود، اظهار داشت: در همین راستا خانه روانشناسان از ۲ سال قبل برای برطرف کردن مشکلات مربوط به سلامت روان، تشکیل شد.
رئیس خانه روانشناسان و مشاوران و حرف یاورانه افزود: هم اینک این مجموعه در ۳۱ استان کشور تشکیل شده که افزون بر ۷۰۰ هزار عضو دارد و بسیار بالاتر از اعضای سازمان نظام روانشناسی است که سرمایه اجتماعی بزرگی را ایجاد کرده است.
وی با تاکید بر کمک‌رسانی انجمن در حوادث غیرمترقبه کشور، با توجه به حوادث فراوانی که هر ساله رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: آموزش و مشاوره سلامت روان می تواند در بحران ها، به ویژه در ماه های بعد از بحران، بسیار کمک کننده باشد.

انستیتو اختلالات جنسی در کشور راه‌اندازی می‌شود

مداحی، سلامت روان را یکی از مهمترین عوامل اختلافات در روابط زناشویی دانست و گفت: در این راستا انستیتو اختلالات جنسی تا ۶ ماه آینده در کشور راه اندازی می شود.
رئیس خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه کشور با اشاره به عدم آموزش مهارت ها در دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: فراگیری محض مباحث نظری بدون کسب مهارت، باعث شده دانشجویان ما از حل مشکلات خود نیز عاجز باشند.
وی افزود: مشکلات کشور ما با آچار کامپیوتر قابل تنظیم شدن نیست بلکه باید با اقدامات اساسی و روانشناسی به این مردم خدمت کرد.
یک عضو شورای اسلامی شهر بجنورد نیز در این آیین با اشاره افزایش مشکلات و آسیب های اجتماعی در جامعه، اظهار داشت: این معضلات به جایی رسیده که دختران ۱۰ ساله را مجبور به ازدواج می کنند.
جمشید گریوانی افزود: همین امر باعث شده الان ازدواج ها به ساعت و روز و ماه نمی کشد و زوجین تازه بعد از ازدواج متوجه می شوند که بر سر مسائل با هم توافق نمی توانند داشته باشند و هزینه های زیادی از این ناحیه به جامعه تحمیل می شود.
وی توجه بیشتر به سلامت روان، به ویژه قبل از ازدواج را مورد تاکید قرار داد و گفت: دستگاه های متولی باید بیشتر در این خصوص احساس مسئولیت کنند.
رئیس خانه روانشناسان و مشاوران خراسان شمالی نیز در این آیین، انجام کار نظام‌مند و برنامه‌ریزی شده در حوزه کاری روانشناسان برای ارائه خدمات بهتر به مردم را از مهمترین اهداف راه‌اندازی این مرکز در استان ذکر کرد.
دکتر رضایی ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، رفاهی و فرهنگی به دانشجویان و دانش‌آموختگان تمامی گرایش ها و مقاطع تحصیلی رشته های روان‌شناسی و مشاوره و دیگر حرفه‌های مرتبط از جمله روان‌پزشکی، مددکاری اجتماعی، روان‌پرستاری، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی را از مهمترین وظایف این مجموعه برشمرد.
به گزارش ایرنا؛ خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه با هدف اعتلای جایگاه روان‌شناسی و مشاوره ای و ایجاد همبستگی و همدلی بیشتر میان روان‌شناسان و مشاوران از ابتدای سال ۹۶ با همت دکتر ابراهیم مداحی، بنیانگذار سازمان نظام روان‌شناسی در ایران کار خود را آغاز کرده است.

ط/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.