عبدالرحمان زحمتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پرنده از ناحیه گردن آسیب دیده که با این وضعیت قابلیت رهاسازی در طبیعت را ندارد و توسط دامپزشک اداره در حال مداوا است تا بعد از تیمارداری و بهبودی به طبیعت بازگردانده شود.

 وی با اشاره به اینکه، این پرنده جزو پرندگان شکاری حمایت شده است که در چرخه اکوسیستم در کنترل جمعیت جوندگان نقش بسزایی دارد، افزود: همه جغدها حفاظت شده هستند و شکار آنها ممنوع است و با توجه به نقش مهم جغدها در کنترل جوندگان از جمله موشها، از مردم تقاضا داریم تا در حفاظت از این گونه با محیط زیست همکاری داشته باشند.

«شاه‌بوف» از خانواده‌ جغدها است که جمعیت زیادی ندارند و عمدتا از جوندگان، موش‌ها، مارها و گاهی اوقات از پرندگان دیگر تغذیه می‌کنند.

جغدها عمدتا شب‌گرد هستند و بینایی آنها در روز کم است. بنابراین اگر در روز رها شوند، تا زمانی که بخواهند مکانی برای مخفی شدن بیابند ممکن است از طرف شکارچیان یا حیوانات دیگر مورد آسیب قرار بگیرند؛ بنابراین بهترین زمان برای رهاسازی این گونه، شب هنگام است.

شاه بوف بزرگ ترین جغد ایران است که مانند اکثر جغدها، پروازی بی صدا، ماهرانه و شگفت انگیز دارد.

اندازه این پرنده زیبا در حالت نشسته حدود ۷۵ سانتی متر و در هنگام باز کردن بال هایش حدود یک متر و ۴۰ سانتیمتر است.

شاه بوف گوش پرهای بلندی دارد که در حالت استراحت، می افتد، پر و بال آن قهوه ای تیره، بدن و سینه اش روشن تر، چشم ها درشت و نارنجی رنگ و پاهایش پوشیده از زرد مایل به قهوه ای است.

شاه بوف ماده در زمان زادآوری در غارها، شکاف صخره ها و یا لانه های قدیمی سایر پرندگان،۲ تا ۳ تخم سفید می گذارد.

در ایران هشت نوع جغد وجود دارد که بزرگترین آن شاه بوف است.

۷۱۸۷/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.