رضا رمضانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این چهار خزنده سمی و کمیاب شامل' افعی زنجانی، افعی البرزی و افعی شاخدار و گرزه مار' است و در مناطق کوهستانی زنجان زیست می کنند.
وی با بیان اینکه انواع مارهای سمی، غیرسمی و نیمه سمی در نقاط مختلف این استان زیست می کنند اظهار کرد: 'یله مار و سوسن' و 'پلنگی، شتری و آتشی' به ترتیب از مهم ترین نوع مارهای نیمه سمی و غیرسمی این استان هستند.
رمضانی افزود: این خزندگان برای از بین بردن و تعادل جوندگانی چون موش و گونه های مضر، بسیار مفید هستند و برای تغذیه از پرندگان، جوندگان، پستانداران و ماهیان کوچک و مارمولک ها، تغذیه کرده و سم آنها در تهیه دارو و سرم کاربرد دارد.
وی تصریح کرد: شناسایی مارهای سمی از غیرسمی و نیمه سمی برای افرادی عادی، سخت و مشکل است اما در کل برای تشخیص مارهای سمی می توان به 'مثلثی بودن سر، داشتن گردن و پولک های کوچک سر، عمودی بودن چشم و کم تحرک بودن' اشاره کرد و مارهای نیمه سمی نیز دارای دندان سمی در قسمت خلفی دهان هستند.
رمضانی تاکید کرد: این خزندگان در اصل جانوران خطرناکی نیستند اما هنگام احساس خطر و سلب فرصت فرار، به منظور دفاع از خود به محرک کننده حمله می کنند.
وی با اشاره به اینکه مارها اگر بطور عمد و غیرعمد تحریک نشوند در صورت فراهم بودن فرصت اقدام به فرار می کنند گفت: این خزندگان نقش مهمی در کنترل جمعیت جوندگان و برخی حشرات دارند و با توجه به اینکه این گونه ها منبع غذایی خوبی برای مارها هستند بنابراین با شکار آنها مزارع را از وجود چنین آفت هایی پاک می کنند.
به گزارش ایرنا، بر اساس اطلاعات موجود در ایران بیش از 21 گونه مار سمی و نیمه سمی و 35 گونه مار غیر سمی و بیش از پنج گونه مار دریایی وجود دارد.
این مارها به اسامی مختلفی چون 'افعی البرزی، افعی پلنگی،افعی زنجانی، افعی تکابی، افعی آذربایجانی، افعی دماوندی، طلحه مار، یله مار، تیرمار، آلوسر، کورمار، مارشتری، مار درفشی، مار پلنگی، گرگ مار، گوند مار، لوس مار، سیاه سوجه، مار آتشی، قمچه مار، مار قیطانی، مار خالدار، کک مار، کوتوله مار، کلیپر آبی، مار گورخری، مار خاکی' نامیده می شوند.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری **انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.