در سال جاری شاهد بارش رحمت الهی بودیم اما این لطف خداوندی به دلیل عدم مدیریت صحیح در برخی از حوزه ها در سال های گذشته سبب خسارات فراوان به بخش های مختلف شد.

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، استان خراسان شمالی نیز یکی از استان هایی بود که طی امسال بی بهره از خسارت های سیل در فصل بهار به خصوص در حوزه راه و ابنیه نبود و خرابی های به بار آمده در حال حاضر مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

راه های سیل زده ای که فقط بازگشایی شده اند

قربان دردی شایگان دهیار روستای کهنه جلگه در شهرستان مانه و سملقان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در سال جاری سیل خسارت های فراوانی به حوزه راه و ابنیه این شهرستان وارد کرد، گفت: روستای کهنه جلگه یکی از روستاهای خسارت دیده از سیل بود که این حادثه طبیعی هم اکنون مشکلات فراوانی را برای مردم به خصوص در حوزه تردد و رفت و آمد ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه سیل به راه های این منطقه خسارت زیادی وارد کرد، افزود: از روستای یموق تا خرتوت 12 کیلومتر است که فقط راه های خراب، بازگشایی شده و کارهای زیربنایی و زیرسازی در آن انجام نشده است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن حدود 500 متر، مسیر ارتباطی در داخل رودخانه است که اگر ساخت پل و ابنیه صورت نگیرد، با جاری شدن سیل دیگری دوباره مردم با مشکلات ابتدای سال که راه ارتباطی آن ها با سایر روستا و مسیرها قطع می شد، به وجود می آمد.

شایگان اظهار کرد: علاوه بر آن از روستای خرتوت تا کهنه جلگه نیز باید چهار پل ساخته شود که تاکنون اقدامی نشده است.

وی تصریح کرد: راه های خراب و آسیب دیده که مردم مجبور هستند از آن ها رفت و آمد کنند، دردسرها و خسارت های زیادی را برای آن ها به وجود آوده است که یکی از آن ها بالا رفتن هزینه تعمیر جلوبندی خودروهاست.

مسیرهایی که با سیل مجدد دوباره مسدود می شوند

آخوند صفری دهیار روستای خرتوت در شهرستان مانه و سملقان نیز در ادامه در گفت و گو با ایبسنا توضیح داد: مسیر خرتوت تا یموق از گذشته آسفالت بوده اما به علت جاری شدن سیل در قسمت هایی همچون حسن آباد، میرزاعباس و قسمتی که در گذشته قرار بود پالایشگاه ساخته شود، تخریب شده است و تاکنون اقدامی جزء بازگشایی راه انجام نشده است.

وی گفت: قسمتی از مسیر نیز از رودخانه عبور داده می شود که در حال حاضر که میزان آب جاری اندک است مشکلی وجود ندارد اما با بارندگی شدید و یا جاری شدن سیلاب، دوباره مشکلات مردم منطقه شروع خواهد شد.

ساخت پل و ابنیه ای که بر روی رودخانه ها رها شده بود

معموری فرماندار شهرستان مانه و سملقان همچنین در گفت و گو با ایسنا، افزود: یکی از نقدهای که در سال های خیلی گذشته در این شهرستان وارد است این بوده که راه های روستایی آسفالت شده اما زمانیکه مسیر ساخت راه به رودخانه می رسیده است، این مسیر رها شده و بعد از رودخانه دوباره ساخت راه و آسفالت آن انجام شده است.

وی ادامه داد: این امر به آن معناست که یعنی بر روی رودخانه ها پل و ابنیه ای ساخته نشده بود و تا ابتدای سال جاری عبور خودروها در برخی از قسمت ها از مسیر رودخانه صورت می گرفت.

وی خاطرنشان کرد: همین نداشته ها سبب شده تا خسارت های وارد شده به این مناطق بیشتر شود و خسارت های وارد شده به علت نداشته ها بوده است.

معموری با بیان اینکه بیشترین خسارت وارد شده از سیل در سال جاری به حوزه راه بوده است، اظهار کرد: اعتبارات سال 98 به تازگی جمع بندی شده است و برنامه ریزی های در حال انجام است که چگونه کار انجام شود.

وی تاکید کرد: باید به این موضوع توجه داشت ابنیه چندانی در مناطق سیل زده از گذشته وجود نداشته است و ساخت پل و ابنیه در این مناطق برابر چندین سال کاری است که باید در گذشته انجام شود.

وی گفت: بنابراین اولویت بندی در بحث ساخت ابنیه و راه انجام می شود و براساس اولویت بندی کار انجام خواهد شد و با اختصاص بودجه کار ساخت و ساز انجام می شود و مشکلی وجود نخواهد داشت.

تخصیص نیافتن اعتبار برای جبران خسارت‌ سیل به راه‌های خراسان‌شمالی

نظری مدیر کل دفتر بحران استانداری خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: برای جبران خسارت های ناشی از سیل به راه ها و ابنیه این استان هنوز رقمی اختصاص نیافته است.

وی ‌با اشاره به اینکه سیل سال جاری در حوزه تاسیسات زیربنایی که شامل راه و ابنیه نیز می شود، 550 میلیارد تومان خسارت وارد کرد، افزود: مکاتبات لازم در این زمینه صورت گرفته است و امیدوار هستیم خسارت راه و ابنیه خراسان شمالی در مرحله دوم دیده شود.

وی ادامه داد: در حوزه هایی همچون کشاورزی، آب و فاضلاب و ... مبلغ 228 میلیون تومان اعتبار برای جبران خسارت سیل در نظر گرفته شده است که تاکنون 63 میلیارد تومان اعطا شده است.

نظری در ادامه با بیان اینکه در حوزه مسکن نیز سهمیه های خوبی برای ساخت منازل سیل زده در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: شش هزار و 500 سهمیه برای ساخت منازل در این استان مصوب شد که در گام نخست توزیع تسهیلات یک هزار و 500 سهمیه انجام شد.

به گفته وی از این تعداد یک هزار و 400 سهمیه برای منازل روستایی و 100 سهمیه برای منازل شهری است.

این مقام مسئول تاکید کرد: روند اعطای تسهیلات به متقاضیان به این گونه است که شخص متقاضی در ابتدا باید پی کنی را انجام دهد و بعد از آن امر اعطای تسهیلات به شخص متقاضی انجام می شود.

وی تصریح کرد: این امر برای هزینه کرد تسهیلات فقط در امر خانه سازی است نه جای دیگر.

نگران جذب اعتبارات خسارت های سیل در استان هستم

محمد علی شجاعی استاندار خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا نسبت به جذب خسارت های سیل در این استان رضایت دارید و یا خیر؟ بیان کرد: در ارتباط با خسارت های سیل که به این استان اختصاص یافته، وضعمان بد نیست اما نگران جذب آن هستیم.

وی افزود: مدیران ذی ربط برای جذب خسارت های سیل در استان باید بیشتر تلاش کنند.

وی ادامه داد: اخیرا چند میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده و ابلاغ شده است و در حال جذب شدن است.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه در بحث اخذ سهمیه برای ساخت مسکن های سیل زده فوق العاده عمل کرده ایم اما نگران در اجرا هستم، اظهار کرد: آمارهایی در این ارتباط گرفته ام که خوشحالم نکرد و به همین علت دستور برگزاری جلسه ای را داده ام.

وی خاطرنشان کرد: در بحث ساخت ابنیه بسیار نگران هستم چراکه به مردم قول داده ایم امسال ساخته شود و اگر ساخته نشود با شروع بارندگی ها دوباره همان مشکلات را خواهیم داشت.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.