کرمعلی قندالی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از سد عشایری میاندشت اسفراین در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت : با اطلاع رسانی خوب و به موقعی که در هنگام بارندگی ها و سیلاب اخیر به عشایر انجام شد، هیچ گونه خسارت جانی در این حوزه نداشتیم.
وی افزود: میزان خسارت مالی وارد شده نیز از طریق دولت جبران خواهد شد.
قندالی گفت: بارندگی سال جدید از لحاظ آب و تولید علوفه سالی به یاد ماندنی برای عشایر کشور رقم زده است که باید شکرگزار این نعمت خداوند بود.

* 4 هزار میلیارد تسهیلات اشتغال پایدار به عشایر پرداخت شد
رئیس سازمان امور عشایر کشور اظهار داشت: چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل ایجاد اشتغال پایدار روستاییان و عشایر به این قشر از جامعه پرداخت شده است.
قندالی افزود: آمادگی لازم برای جذب بیشتر این نوع تسهیلات وجود دارد که این امر با باز شدن مجدد سامانه پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایان و عشایر امکانپذیر خواهد شد.
وی با اشاره به سایر حمایت های تسهیلاتی سازمان امور عشایر به این قشر گفت: بیشتر تسهیلات این سازمان در حوزه تولید به عشایر پرداخت می شود.
قندالی افزود: سالانه 2 هزار میلیارد ریال از محل بند 'ب' ماده 52 قانون احکام دائمی به بخش سرمایه در گردش زنجیره تولید گوشت قرمز پرداخت می شود.
وی گفت: تاکنون پنج هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب از محل ماده 10 و 12 داشته ایم که همه آن با کارمزد 4درصد و بازگشت 5ساله اختصاص یافته است.

*سد میاندشت تا 3ماه آینده بهره برداری می شود
رئیس سازمان امور عشایر کشور همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای سد میاندشت اسفراین گفت: این پروژه که از سال 90 آغاز شده هم اکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تزریق اعتبارات تا 3ماه آینده کارهای ساختاری سد به پایان می رسد و وارد فاز خط انتقال آب به اراضی این منطقه خواهد شد.
قندالی گفت: آب سد میاندشت به 400 هکتار از اراضی این منطقه انتقال داده خواهد شد که کشت های تلفیقی باغ و زراعت در آن انجام خواهد شد.
وی افزود: با بهره برداری از این طرح، 120 خانوار عشایری این منطقه که قرار است به صورت داوطلبانه در سایت اسکان میاندشت ساماندهی شوند، می توانند علاوه بر استفاده از زیر ساخت ها و خدمات بهداشتی، فرهنگی و آموزشی از مواهب آب این سد برای کشاورزی هم استفاده کنند.
وی ظرفیت گردشگری سد میاندشت اسفراین را از دیگر قابلیت ها این پروژه دانست و افزود: چشم انداز شب های کویری منطقه سد میاندشت و همجواری آن با بارگاه احمد بن موسی (ع) ، تلفیقی از سیاحت و زیارت را در این منطقه را به وجود خواهد آورد.
شهرستان 120 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد که 11درصد جمعیت آن را عشایر تشکیل می دهند.
7189 / 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.