عبدالله یوسفی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا از تاکداران استان خواست تا به توصیه های کارشناسان توجه کنند و گفت: باغداران اقدامات پیشگیرانه و لازم از جمله سمپاشی را به موقع انجام دهند.
به گزارش ایرنا در سال 95 آفت سفیدک داخلی به 40 درصد تاکستانهای خراسان شمالی خسارت وارد کرد که این میزان خسارت 810 میلیارد ریال برآورد شد.
یوسفی با بیان اینکه تاکداران به محض مشاهده این بیماری، بلافاصله مبارزه شیمیایی را آغاز کنند افزود: این بیماری به علت رطوبت بالا شیوع پیدا می کند که باغداران باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.
وی اظهار داشت: شبکه مراقبت و ناظران این سازمان به طور مستمر از سطح تاکستان های استان بازدید می کنند و اطلاع رسانی لازم برای اقدامات پیشگیرانه را دارند که از کشاورزان می خواهیم همراهی لازم را داشته باشند.
وی گفت: باغداران استان مرحله اول سمپاشی را به عنوان پیشگیرانه انجام داده اند اما مرحله مهم قبل از گل دهی و بعد از گل دهی است که باید مدیریت شود.
یوسفی با بیان اینکه تمامی سموم مورد نیاز مبارزه با این بیماری تهیه شده است افزود: سمپاش هایی نیز برای این امر خریداری شده و آمادگی لازم برای تمامی اقدامات وجود داد.
به گزارش ایرنا بیماری سفیدک انگور که چالش اصلی بیش از 20 هزار تاکدار خراسان شمالی در سال های گذشته بوده هم اکنون نیز این زخم کهنه به علت بارش باران و رطوبت بالا احتمال سرباز کردن را دارد که موجب ترس و دلهره روستاییان این دیار شده است.
سالانه از سطح 18 هزار و520 هکتار تاکستان های خراسان شمالی بیش از 185 هزار تن محصول برداشت می شود.
به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیماری سفیدک داخلی انگور در مناطق با رطوبت بالا و خنک بیشتر است.
محمد رضایی افزود: این بیماری تابع اقلیم است و شرایط آب و هوایی باعث طغیان آن می شود.
رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری 297.7 میلی متر باران در این استان باریده که بالاتر از رکورد 40 ساله گذشته بوده است.
مهدی کمالی میانگین بارش های سال زراعی 97-98 را تا 23 فروردین ماه امسال 297.7 میلی متر اعلام کرد و اظهار داشت: این میزان در سال زراعی گذشته 114.9 میلی متر بوده است.
وی افزود: این در حالی است که میانگین بلندمدت بارش های استان در دوره زمانی 40 ساله گذشته 186.7 میلی متر بوده است.
کمالی گفت: بر این اساس بارندگی های سال زراعی امسال نسبت به سال گذشته 159 درصد و نسبت به بلندمدت 59 درصد رشد داشته است.
344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.