بهروز جعفری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پرندگان همه ساله در فصل آذرماه برای اتراق و استراحتگاه از سرزمین‌های دور و سرد کوچ زمستانی‌شان( سیبری) به سمت این مناطق که در مقایسه با آنجا گرمتر است کوچ خود را آغاز می‌کنند.
وی گفت: این گونه پرنده ها شامل انواع حواصیل، انواع به انواع اردک، فوتکا، لک لک سیاه، بوتیمار، خروس کولی، آب چلیک، پاشلک، باکلان و غیره است که در سطح آبگیرها، تالاب ها و رودخانه ها و سد بارزو و گلیل شیروان زندگی می کنند.
جعفری بدون اشاره به تعداد پرندگان مهاجر این شهرستان افزود: هم اکنون این پرندگان با توجه به گرم شدن هوا در این منطقه از خراسان شمالی، برای زادآوری به مناطق سیبری مهاجرت می کنند که تعداد کمی شاید دوجفت اردک و یا پرنده که محیط را برای زندگی مناسب می بینند در منطقه گلیل ماندگار و زادآوری می کنند.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه کوچ پرنده های مهاجر چالش محسوب نمی‌شود گفت: مردم به طور جدی از شکار پرنده ها خودداری کنند زیراکه این پرنده ها به عنوان مهمان از استان ما گذر می کنند و در چرخه اکولوژی حائز اهمیت هستند.
جعفری افزود: در واقع کوچ پرندگان مهاجر یک فرصت است که افراد دوستدار طبیعت از آن خوشحال می شوند و علاقه مندان به کارهای تحقیقاتی نیز در این فصل دست به کار می شوند.
تاکنون 40 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی در زیستگاه های شهرستان شیروان شناسایی شده اند.
در خراسان شمالی 56 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارد و 150 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68 خزنده از 228 گونه موجود کشور ، چهار گونه دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، پلنگ، بالابان و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.