سیداصغر مطهری دوشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ماهی قرمز، نژادی مهاجم است و در صورت رهاسازی در طبیعت، به سرعت تکثیر شده و زیست ماهیان بومی را به مخاطره می اندازد.
وی افزود: گونه های بومی قادر به رقابت با ماهی قرمز نیستند از این رو به تدریج دچار آسیب شده و در معرض نابودی قرار می گیرند.
مطهری با اشاره به برداشت و صید ماهی از سد شیرین دره، اظهار داشت: در میان آبزیان صید شده از این سد، ماهی زینتی هم مشاهده شده است اما تا کنون مشکل خاصی در زیست ماهیان بومی دیده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: بهترین مکان برای رهاسازی ماهیان قرمز سفره های عید، حوضچه ها و استخرهای بوستان ها است.

*حمل سلاح به منزله آغاز به شکار است
مطهری با اشاره به اینکه برخی از افراد در روز طبیعت به قصد شکار در عرصه های طبیعی حضور می یابند، گفت: حمل هرگونه سلاح در روز طبیعت به منزله مبادرت به شکار است و با مرتکبان آن برخورد می شود.
وی افزود: خارج کردن سلاح از غلاف به معنای اقدام به شکار تلقی شده و با حامل آن برخورد قانونی می شود و از شهروندان انتظار می رود در صورت مشاهده موردی، مراتب را به سامانه فوریت های زیست محیطی 1540 گزارش دهند.
استان خراسان شمالی دارای سه پارک ملی به نام های سالوک، ساریگل و ضامن آهو، چهار منطقه حفاظت‌شده به نام های سالوک، قرخود، گلول و سرانی و ساریگل، پناهگاه حیات وحش میاندشت و سه اثر طبیعی ملی به نام های ارس سرانی، صنوبر نظرعلی و سروهای قره باغ است.
در خراسان شمالی 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارد و 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68 خزنده از 228 گونه موجود کشور ، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.
برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.