به گزارش ایرنا، این استان در عمر 14 ساله خود سکانداری 10 استاندار را به خود دیده است که از این جمع سه نفر در سال 97 بر کرسی مدیریت این استان تکیه زده اند.
با تودیع «محمدرضا صالحی» در چهارم مرداد، «محمدرضا خباز» به عنوان نهمین نماینده عالی دولت در استان معرفی شد که با اجرای طرح منع خدمت بازنشستگان در دولت، «محمدعلی شجاعی»، از نیمه آذرماه به عنوان دهمین سکاندار دولت در استان، جایگزین وی شد.
درگذشت آیت الله حبیب الله مهمان نواز، امام جمعه بجنورد و نماینده خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری در خردادماه به علت کهولت سن از رخدادهای مهم سال 97 این استان بود.
متعاقب آن در مرداد 97 با حکم رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد به‌ عنوان نماینده ولی فقیه در این استان منصوب‌ شد.
بازگرداندن 45 شهروند خراسان شمالی از زندان ترکمنستان هم دیگر خبری بود که در استان مایه امید خانواده هایشان شد.

*اقتصادی
تداوم خشکسالی ها در خراسان شمالی و تاثیر آن بر کشاورزی و اقتصاد روستاییان سبب نگرانی این قشر شد و با توجه به اینکه حدود 44 درصد جمعیت این استان در روستاها سکونت داشته و اقتصادشان به کشاورزی گره خورده است، خشکسالی و کاهش بارندگی درآمد آنان را تحت تاثیر قرار می دهد.
از سویی خشکسالی و کاهش بارندگی ها سبب شد مردم استان در بیش از 200 روستا و 14 شهر دچار تنش آبی شوند.
ترخیص نخستین محموله ریلی خراسان شمالی از گمرک جاجرم گام مهمی بود که صدور ریلی کالا از این استان را آغاز کرد.
همچنین با افتتاح منطقه ویژه اقتصادی بجنورد بستری برای حضور سرمایه گذاران فراهم شد و البته در اقدامی دیگر، صدور مجوزهای بی نام برای سرمایه گذاری، راه ورود سرمایه گذاران به استان و امر سرمایه گذاری را تسهیل کرد.
ضرب الاجل استاندار برای ارتقای جایگاه استان در پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری هم، سبب تزریق منابع اعتبار چشمگیری به این طرح ها شد.
رویداد مهم دیگر استان در سالی که گذشت حضور استانداران ادوار خراسان شمالی در یک دورهمی صمیمی برای بازخوانی و بررسی مشکلات و معضلات پیش روی توسعه استان بود.
دیگر رویداد مبارک خراسان شمالی در سال 97 که باز ریشه در ضرب الاجل استاندار داشت برچیده شدن بساط بی برقی از همه نقاط روستایی استان بود که در آخرین روزهای سال محقق شد.
شجاعی در 13 دیماه دستور داد در 2 ماه به همه روستاهای استان برق رسانی شود که با پایان این ضرب الاجل در نیمه اسفند، حتی روستاییان ساکن در روستاهای زیر 10 خانواری استان جشن روشنایی گرفتند.

* اجتماعی
امسال 50 نفر از اهالی صندل آباد بجنورد دچار مسمومیت شدند که علت آن هیچگاه مشخص و اعلام نشد. همچنین حدود 160 دانشجوی دانشگاه دخترانه کوثر بجنورد دچار مسمومیت غذایی شدند و در حادثه ای مشابه، 204 دانش آموز دبیرستان های شبانه روزی اسفراین به علت مسمومیت، راهی مراکز درمانی شدند.
امسال مصرف مشروبات الکلی در استان چند قربانی گرفت و شمار زیادی را روانه بیمارستان کرد.
اجرایی شدن ضرب الاجل استاندار برای برچیده شدن بخاری های نفتی از مدارس استان، در آستانه فصل سرد سال، سبب ماندگار شدن این حرکت جهادی در اذهان خانواده های دانش آموزان شد.
کاهش کیفیت آب سد شیرین دره که مسئولان آن را به حجم بالای آبزیان نسبت دادند سبب شد تا صید ماهی از مخزن این سد پس از 14 سال، در دستور کار قرار گیرد البته آب این سد به علت کاهش کیفیت آب در برهه ای از زمان از مدار مصرف خارج شد.
حادثه دیگری که امسال سبب نگرانی مردم شد، وقوع زلزله 4.9 ریشتری است که به روستاهای شهرستان جاجرم، خساراتی نیز وارد کرد.
خبر شهادت علی دوست زاده، مرزبان خراسان شمالی در درگیری با اشرار در استان سیستان و بلوچستان، زخمی بر دل مردم استان شد اما آزادی سرباز سعید براتی پس از 476 روز اسارت در دست اشرار در مرز پاکستان و بازگشتش به استان خبر مسرت بخشی بود که سبب شادمانی مردم شد.

* ورزشی
اهالی ورزش بویژه کوراش کاران استان، انتخاب الیاس علی‌اکبری، کوراشکار این خطه از کشور به ‌عنوان بهترین کوراشکار مرد سال 2018 جهان را هرگز فراموش نمی کنند، این انتخاب که از سوی فدراسیون جهانی کوراش انجام شد مایه خوشحالی ورزشکاران شد.
امسال بجنورد، میزبان اردوی بین المللی 10 روزه کوراش با حضور ورزشکاران سه کشور بود.
اهالی ورزش استان همچنین پیروزی ورزشکاران در رقابت های آسیایی جاکارتا و درخشش آنان در این رقابت های بین المللی را از یاد نخواهند برد.

* فرهنگی
اجرای ارکستر ملی ایران با رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی سالار عقیلی در بجنورد، بهار دوستداران هنر در این استان را زیباتر کرد.
در حوزه هنر، عباس ناصری، کارتونسیت جوان بجنوردی با کسب جایزه سوم جشنواره بین المللی کارتون «اکسیل» و نیز عنوان دوم جشنواره کاریکاتور «ولت هیمات» آلمان برای هنردوستان افتخارآفرینی کرد.
هر چند امسال، اعطای گواهینامه درجه یک رشته موسیقی به محمد آدینه پور، هنرمند موسیقی توسط شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور سبب خرسندی اهل هنر شد اما درگذشت استاد احمد شاهد، ادیب، شاعر و پژوهشگر برجسته، خاطر این قشر را آزرده ساخت.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.