به گزارش ایرنا بخش عمده ای از 24 عنوان برتر این جشنواره بین خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی و روزنامه خراسان شمالی توزیع شد و دیگر رسانه ها از این جشنواره یک و یا 2 عنوان بیشتر کسب نکردند.
با گذشت 2 شبانه روز از پایان این جشنواره، شمار اندکی از رسانه ها به اطلاع رسانی از این جشنواره پرداخته و شمار زیادی در قبال آن مهر سکوت بر لب شده و هیچ مطلبی از آن روی خروجی خود نفرستادند.
از آن میان رفتار روزنامه خراسان شمالی شگفت تر بود و با وجودی که 8 خبرنگار آن حائز رتبه های مختلف این جشنواره شده بودند در شماره روز شنبه خود هیچ خبری از این رویداد منتشر نکرد و به گونه ای آنرا نادیده گرفت.
روزنامه اتفاقیه خراسان شمالی نیز که تنها در بخش مصاحبه حائز رتبه شده بود در شماره روز شنبه خود با اعتراض به گنجانده نشدن بخش طنز و کاریکاتور در جشنواره امسال مطبوعات استان، از طرح شکایت به استانداری خبر داده و افزود که این موضوع را به وزارت ارشاد نیز منعکس خواهد کرد.
خبرگزاری مهر خراسان شمالی نیز با دو روز تأخیر نتیجه جشنواره را اعلام و آن را محدود به انعکاس خبر کسب رتبه دوم عکاس این خبرگزاری کرد و البته ایسنای خراسان شمالی هم بدون نام بردن از حائزان رتبه های برتر، به انعکاس تقدیر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از مدیر فرهنگی جهاد دانشگاهی به عنوان داور جشنواره مطبوعات بسنده کرد.
با نگاهی به دیگر رسانه های استان مانند تسنیم، فارس و شبستان خراسان شمالی می توان دید که اخبار این جشنواره یا منعکس نشد یا انعکاس آن بسیار کمرنگ بود.
350 اثر در 9 بخش به دبیرخانه پنجمین جشنواره مطبوعات خراسان شمالی رسیده بود که از این تعداد 259 اثر داوری و در نهایت 24 اثر در هشت بخش برگزیده و به عنوان آثار برتر معرفی شد.
جشنواره مطبوعات خراسان شمالی در 2 سال گذشته به علت مشکلات اعتباری و کمبود بودجه برگزار نشده بود و آیین اختتامیه پنجمین جشنواره این استان نیز پنجشنبه 23 اسفند در سالن اجتماعات بانک ملی برگزار شد.
مدیر خانه مطبوعات و رسانه های خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دبیرخانه پنجمین جشنواره مطبوعات موظف به انتخاب داوران بود و بر این اساس با برگزاری جلسات متعدد به جمع بندی در مورد انتخاب داوران رسید.
علی خادمی افزود: داوران از خبرنگاران باسابقه در حوزه رسانه بودند که هر یک جوایز متعددی هم در جشنواره های استانی، منطقه ای، کشوری و بین المللی کسب کرده بودند.
وی گفت: از سوی دیگر باید به رای داوران احترام گذاشت و در حالی که داوران از بین آثار رسیده بهترین ها را انتخاب می کنند، این که گفته شود حب و بغضی در کار بوده درست نیست.
خادمی افزود: در مورد اعتراض روزنامه اتفاقیه نیز باید گفت که تا کنون در هیچ یک از جشنواره های خانه مطبوعات بخش طنز نبوده است و در استان نیز رسانه هایی که بخش طنز و کاریکاتور داشته باشند اندکند که آنها نیز اعلام کردند که در بخش طنز شرکت نخواهند کرد.
وی در عین حال گفت: با وجود این که 4 ماه از فراخوان جشنواره می گذشت و فرصت ارائه پیشنهادهای مختلف برای افزایش یا کاهش بخش های مورد رقابت وجود داشت، پیشنهاد افزودن بخش طنز به جشنواره اعلام نشد.
وی در مورد چرایی بی اعتنایی برخی از رسانه های استان به انتشار نتایج جشنواره، گفت: جشنواره پنجشنبه شب برگزار شد و رسانه های مکتوب که جمعه تعطیل بودند نمی توانستند آن را کار کنند و رسانه هایی مانند قدس آنلاین و خبرگزاری ایرنا که مخاطب فراوان نیز دارند خبر آن را کار کرده اند.
وی همچنین با انتقاد از تیتر انتخابی روزنامه اتفاقیه برای این جشنواره گفت: تیتر مزبور از بی تجربگی خبرنگار و دبیر خبر این نشریه حکایت دارد و برداشتی که از آن می شود توهین به همه شرکت کنندگان جشنواره از جمله خود خبرنگاران این رسانه است که در اختتامیه جشنواره حضور داشتند.
وی با تقدیر از خبرنگاران و برگزار کنندگان و داوران جشنواره اظهار داشت: شمار آثار رسیده به این دوره از جشنواره به نسبت دوره چهارم 36 درصد رشد داشت که نشان می داد خبرنگاران بیشتری از این جشنواره استقبال کرده اند.
وی اظهار داشت: از 325 اثری که از 15 رسانه به دبیرخانه جشنواره رسید 24 اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند و با توجه به اینکه بیشترین آثار رسیده از خبرگزاری ایرنا و روزنامه خراسان شمالی بود، بالتبع شمار برگزیدگان این 2 رسانه نیز بیشتر از رسانه های دیگر است.
خانه مطبوعات خراسان شمالی در سال 84 تشکیل شد و فعالیت خود را آغاز کرد.
در خراسان شمالی 25 مجوز نشریه اعم از مکتوب و غیرمکتوب، عمومی و تخصصی ثبت شده است و 250 نفر در عرصه رسانه های این استان فعالیت می کنند.
ب/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.