سیدحسین عابس روز چهارشنبه به مناسبت روز شهید در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این روستا با جمعیت یکهزار و 200 نفر در زمان دوران دفاع مقدس 33 شهید تقدم نظام کرده است و علاوه بر این 25 جانباز، 2 آزاده و 150 نفر ایثارگر دارد.
وی گفت: در میانگین کل کشور به ازای هر 240 نفر حدود یک نفر به شهادت رسیده است که به عبارت دیگر این روستا رتبه اول تعداد شهدا را در جمهوری اسلامی ایران دارد.
به گزارش ایرنا روستای چخماقلو از توابع بخش مرکزی شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان شمالی است که در حدود 20 کیلومتری آشخانه مرکز این شهرستان واقع شده است.
حسینی اظهار داشت: با در نظر گرفتن تعداد جمعیت، در این روستا از هر 36 نفر یک نفر در راه انقلاب و میهن شهید شده است.
این روستا در جریان سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به خراسان شمالی در سال 91، با دیدار نماینده ویژه رهبری از این خطه به عنوان روستای دارنده بیشترین شهید در بین روستاهای کشور شناخته شده و نام آن از ˈچخماقلو به دارالشهدا تغییر یافت.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان شمالی تعداد کل رزمندگان استان را 35 هزار نفر دانست.
وی افزود: 2 هزار و 648 شهید در این استان دارای پرونده هستند که 2 هزار و 685 شهید در شهرستان های این استان مزار دارند.
حسینی اظهار داشت: رتبه استان در شاخص شهید نسبت به جمعیت در کشور 1.169 است.
وی تعداد کل ایثارگران این استان را 10 هزار 277 نفر، تعداد کل آزادگان 397 نفر و جانبازان را هفت هزار و 232 نفر عنوان کرد.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان شمالی گفت: مردم شهید پرور خراسان شمالی مانند سایر مردم ایران، در قالب نیروهای نظامی و انتظامی، اصناف، سازمان ها، اداره ها، داوطلب و بسیجی در دفاع مقدس حضور داشتند.
وی افزود: با توجه به یکپارچگی خراسان بزرگ در آن دوران نیروهای استان با حضور در تیپ های لشکر 5 نصر سپاه پاسداران و گردان های فتح الله، نصرالله، حبیب الله، ثارالله، فجرالله، امام حسین (ع)، ادوات و لشکر ویژه شهدا به فرماندهی سردار شهید محمود کاوه و تیپ یکم ارتش مستقر در بجنورد و سایر نیروهای ارتش حماسه آفریدند.
خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد و در شمال شرق کشور واقع است.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.