سیدهادی حسینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نبود ابزار لازم برای بررسی اهلیت مالی و اقتصادی سرمایه گذار یکی از مشکلات و دغدغه های سرمایه گذاری است زیرا موجب شده بخش قابل توجهی از مجوزهای سرمایه گذاری منتج به بهره برداری، سرمایه گذاری و اشتغال نشود.
وی گفت: سرمایه گذار برای ورود به عرصه تولید و سرمایه گذاری، می بایست توان تامین مالی سهم آورده طبق استاندارهای و قوانین مرتبط داشته باشد اما بعضا افرادی وارد این عرصه می شوند که در این خصوص با مشکلاتی مواجه می شوند.
رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: پیش از این و در سال های گذشته برای بررسی اهلیت مالی سرمایه گذار، بخشنامه ای صادر شد اما در عمل اجرایی نشد.
حسینی خاطرنشان کرد: در بخشنامه مزبور، توانمندی مالی فرد با استعلام از نهادهایی همچون بیمه، مالیات و بانک بررسی می شد اما این بخش نامه در عمل اجرایی نشد.
وی اظهار داشت: اکنون هم نیاز است تا ساز و کاری برای برای اهلیت مالی سرمایه گذار تعریف شود و دست کم این بررسی ها برای اجرای طرح های بزرگ قابل انجام باشد و اهلیت مالی سرمایه گذار طرح ها بر اساس میزان سرمایه گذاری، مشخص شود زیرا برای جلوگیری از مشکلات احتمالی نیازمند اعتبار سنجی مالی و اقتصادی سرمایه گذار هستیم.
حسینی گفت: البته اکنون برخی از مشکلات مالی سرمایه گذار ریشه در شرایط اقتصادی کشور دارد و شرایط سرمایه گذاری در این سال ها بسیار تغییر کرده است.
رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: نوسانات قیمت ها، تغییرات قوانین و مقرارات و صدور بخش نامه های مکرر و متناقص، تحریم ها، شوک ارزی، بروکراسی در فرایندهای تامین مالی در این میان تاثیرگذار بوده است.
بر اساس این گزارش، سال گذشته 200 هزار دلار سرمایه خارجی در استان جذب شد و امسال سرمایه خارجی در این استان جذب نشده است.
در هشت ماهه امسال بانک های استان 53 هزار میلیارد ریال منابع داشتند که در این مدت 58 هزار و 760 میلیارد ریال مصارف داشته اند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.