رضا فاضلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار، تعداد مبتلایان به ایدز در استان ٨٦ نفر بوده که ٣٥ نفر از آن ها فوت شدند و هم اینک ٥٠ نفر تحت مراقبت و خدمات رایگان دارو و آزمایش های تکمیلی قرار دارند.
وی افزود: این در حالی است که بر اساس آمارهای موجود، الگوی انتقال اچ آی وی در کشور به سمت انتقال از طریق رفتارهای پرخطر جنسی در حال تغییر است و آمار ابتلا در زنان افزایش یافته است.
فاضلی اظهار داشت: ایدز مرز جغرافیایی، سیاسی و مذهبی نمی شناسد و اگر غافل شویم و اطلاع رسانی و آموزش های لازم و صحیح انجام نشود، بیماری گسترش می یابد و باعث ایجاد هزینه های سنگین در جامعه می شود.
وی با بیان این که رفتارهای روزمره زندگی، راه انتقال بیماری نیست، اظهار داشت: دست دادن، بوسیدن، خوردن، آشامیدن، شنا کردن و نیش حشرات و.... باعث انتقال بیماری ایدز نمی شود، بنابراین بیمار اچ آی وی مثبت می تواند در بین مردم و خانواده خود زندگی کند.

*ایدز مانع پیشرفت و توسعه جامعه می شود
مسئول مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه ایدز با ایجاد چالش های بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی پیشرفت و توسعه جامعه را به خطر می اندازد، افزود: ایدز یک بیماری عفونی است که نسبت به دیگر بیماری های عفونی از قدرت همه گیری پایین تری برخوردار است.
وی گفت: مبتلایان به این بیماری تا مدت های طولانی و در صورت مراقبت و درمان ممکن است تا پایان عمر بدون علامت بوده و می توانند زندگی عادی داشته باشند.
وی افزود: نخستین شرط کنترل بیماری ایدز، مطلع بودن خود افراد از ابتلا به بیماری است بنابراین ترغیب افراد جامعه برای انجام آزمایش، از مهم ترین اهداف آموزش و اطلاع رسانی در مورد اچ آی وی است که در صورت ابتلا تحت مراقبت و درمان قرار گیرند و خدمات مراقبتی را به طور مستمر دریافت کنند.
فاضلی اظهار داشت: ایدز، نه تنها یک موضوع بهداشتی نبوده بلکه دارای ابعاد اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی امنیتی است.
بیماری ایدز در استان علاوه بر روش جنسی، از سایر روش ها همچون انتقال از مادر به کودک نیز منتقل شده است.
ط/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.