برات امیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال 2 میلیارد ریال برای ساماندهی رودخانه‌های شیروان و یک میلیارد ریال برای لایروبی و ساماندهی مسیل‌ها و رودخانه های اسفراین از بخش اعتبارات استانی تصویب شده است.
وی افزود: طول رودخانه ها و مسیل های استان 26 هزار کیلومتر و طول رودخانه های حساس و مهم 2100 کیلومتر است و از این طول مطالعه تعیین حد بستر و حریم یکهزار و 400 کیلومتر انجام شده است.
امیری اظهار داشت: مطالعه تعیین حد بستر و حریم طول 6 هزار و 600 کیلومتر از رودخانه ها و مسیل ها در اولویت بعدی قرار دارد و اولویت ما در ساماندهی در محدوده شهرها و روستاها است.
مدیر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: امسال 2 میلیارد ریال اعتبار برای عملیات رپرگذاری رودخانه چندیر در بالادست این سد از محل اعتبارات ملی به استان تزریق شده است.

* علامت گذاری 45 کیلومتر رودخانه استان
امیری خاطر نشان کرد: امسال 45 کیلومتر رودخانه‌های استان رپرگذاری یا علامت گذاری می شود که 35 کیلومتر در بالادست سد چندیر و 10 کیلومتر در پایین دست سد چندیر انجام می شود.
وی گفت: رپرگذاری 22 کیلومتر از طول رودخانه چندیر از محل اعتبارات ملی در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت که در حال انجام است.
وی با بیان اینکه برای اجرای ساماندهی هر کیلومتر از رودخانه ها، 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز است افزود: مطالعه حد بستر و حریم رودخانه ها بر اساس ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب، بر عهده این شرکت است و این حد براساس سیلاب با دوره بازگشت 25 ساله تعیین و محاسبه می شود.
امیری با اشاره به اینکه این حد به منزله خانه رود و برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز و کاهش خسارت های سیلاب انجام می شود افزود: 17 گروه گشت و بازرسی در سطح استان برای ثبت و جلوگیری از تخلفات آبی فعال است که از این تعداد، هشت گروه در بخش آب سطحی و رودخانه فعالیت دارند.
مدیر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: از مردم و ارگان های دولتی انتظار می رود قبل از هرگونه اقدام در مجاورت رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پس از اخذ مجوز از این شرکت و اطلاع از حد بستر، نسبت به اجرای طرح در خارج حد بستر و حریم رودخانه ها اقدام کنند تا در آینده متحمل خسارات مالی و جانی ناشی از سیلاب نشویم.
براساس این گزارش، طول رودخانه ها و مسیل های استان 26 هزار کیلومتر و طول رودخانه های حساس و مهم 2 هزار و 100 کیلومتر است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.