برات امیری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون چهار هزار و 200 مورد تخلفات مربوط به تصرفات بستر رودخانه‌های استان شناسایی‌شده است که وسعت زمین‌های تصرف‌ شده حدود 800 هکتار است.
وی تصریح کرد: بخشی از این زمین ها به مساحت60 هکتار در بستر فعال رودخانه و مابقی به میزان 720 هکتار در بستر 25 ساله رودخانه واقع است که درمرحله نخست نسبت به آزاد سازی 60 هکتار رفع تصرف خواهد شد.
مدیر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطر نشان کرد: سال گذشته سه هزار اخطار به متخلفان و متصرفان بستر و حریم رودخانه‌های استان داده ‌شده و مساحت 34 هکتار از اراضی بستر رودخانه آزاد سازی شده است و امسال برای آزادسازی 60 هکتار برنامه ریزی و در صورت تخصیص اعتبار لازم انجام خواهد شد.
وی افزود : ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه های استان، فنس کشی، حفاری های بدون مجوز، اجرای خاکریزی و کشت نهال از مصادیق تخلفات و جرم در عرصه رودخانه ها است.
امیری درباره اعتبارات مورد نیاز برای برخورد با متخلفان گفت: در این زمینه اعتبار محدود است اما گروه های شرکت با گشت زنی، تخلفات را شناسایی می کنند تا نسبت به آزاد سازی اراضی بستر رودخانه‌ها و جمع‌آوری موتور تلمبه‌ های غیرمجاز و دیگر تخلفات منابع آب از قبیل انسداد چاه‌های غیر مجاز و انشعابات غیرمجاز شبکه آبیاری اقدام شود.
مدیر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: امسال 11 میلیارد ریال از محل اعتبارت ملی برای برخورد با متخلفان منابع آبی از قبیل تصرف اراضی بستر رودخانه، جمع‌آوری موتور تلمبه‌های غیرمجاز، انسداد چاه‌های غیرمجاز و جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز شبکه‌های آبیاری در نظر گرفته و در صورت تخصیص لازم اقدامات قانونی در چارچوب ماده 45 قانون توزیع عادلانه آب به عمل خواهد آمد.
وی در باره تخلفات ادارات دولتی در زمینه آب گفت: هماهنگی لازم با ادارات صورت گرفته و تنها اجرای یک پل غیر اصول در شهرستان اسفراین مشاهده شده است که مطابق قوانین نبوده و با پیگیری این شرکت و عوامل استانداری نسبت به اصلاح پروژه اقدام می شود.
مدیر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با بیان اینکه بیشترین حجم عملیات اجرایی در محدوده رودخانه ها و مسیل ها توسط ارگان‌های دولتی مربوط به شرکت گاز استان است گفت: از شرکت گاز و پیمانکاران انتظارمی رود نسبت به رعایت حد بستر و حریم و عمق آبشویی و توصیه‌های فنی اعلامی حساس‌تر باشد تا موجب بروز خسارت به تأسیسات نشود.
براساس این گزارش، طول رودخانه ها و مسیل های استان 26 هزار کیلومتر و طول رودخانه های حساس و مهم 2 هزار و 100 کیلومتر است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.