به گزارش ایرنا، مجید پورعیسی روز دوشنبه در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان اظهار داشت: اینکه گفته می شود بالا بودن نرخ سود تسهیلات، علت جذب نشدن این اعتبارات بوده، قابل قبول نیست شرایط این تسهیلات در سایر استان ها، همین است و منابع بیشتری جذب شده است.
وی افزود سهم استان از تسهیلات رونق تولید در سال جاری، سه هزار میلیارد ریال است که بخش بسیار ناچیزی از آن، جذب شده است.
وی اظهار داشت: رویکرد برنامه ها و فعالیت ها باید به گونه ای باشد که منابع و تسهیلات جذب شود.
رئیس اداره طرح ها و برنامه ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم در این نشست گفت: میزان جذب تسهیلات رونق تولید در استان بسیار اندک بوده است و علت آن، وجود مشکلاتی است که در سال گذشته بر سر راه قرار گرفته است.
هادی حسینی اظهار داشت: نرخ تسهیلات بالا است و تولیدکننده راضی نمی شود با نرخ 18 درصد تسهیلات دریافت کند.
وی افزود: یکی از شرایط که پرداخت تسهیلات مربور را مشکل کرده، داشتن پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد است.
سیاوش وحدت، مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی هم گفت: در شرایطی که تسهیلات روستایی و عشایر با نرخ پایین تری پرداخت می شود، بیشتر تقاضاها به این تسهیلات سوق یافته است.
دبیر هماهنگی کمیسیون بانک های خراسان شمالی هم در این باره گفت: تسهیلات رونق تولید با نرخ 18 درصد پرداخت می شود که این نرخ، برای تولیدکننده بالا است.
علی اصغر هدایتی اظهار داشت: تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر که با نرخ کمتری پرداخت می شود و اقبال به دریافت این اعتبارات بیشتر است اما اقبال به تسهیلات رونق تولید کاهش یافته است.
وی افزود: در سال 95، که شرایط بهتری برای پرداخت تسهیلات رونق تولید تعریف شده بود، میزان جذب این اعتبارات، در استان و در کشور بیشتر بود اما از سال 96 شرایط برای پرداخت وام به بخش صنعت، تغییر یافته و امکان جذب آن هم سخت تر شده است.
وی افزود: از سال 96، تسهیلات رونق به صنایعی که بالای 60 درصد پیشرفت دارد پرداخت می شود از این رو شرایط برای دریافت این وام، سخت تر شده است.
وی گفت: یک پیشنهاد در این باره، بازگشت شرایط به سال 95 و کاهش محدودیت ها برای پرداخت این وام ها است.
وی با اشاره به بالا بودن میزان مصارف در بانک های استان گفت: میزان مصارف در بانک این استان بیش از منابع است و در این باره برای اختصاص خط اعتباری ویژه به استان پیگیری هایی انجام شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی هم گفت: برای حل مشکل در دریافت تسهیلات رونق تولید باید به دستورالعمل های پیش بازگردیم.
محمد رضا موفق اظهار داشت: در برخی استان های بزرگ که صنایع قوی دارند مثل استان اصفهان، شرایط بهتری برای جذب فراهم بوده البته مدیران ارشد از اختیارات خود استفاده کرده و با تدابیری شرایط را برای جذب تسهیلات بیشتر فراهم کرده اند.
در خراسان شمالی بیش از 400 واحد صنعتی وجود دارد.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.