به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این سازمان، عبدالله یوسفی روز دوشنبه اظهار داشت: خراسان شمالی دارای 629 رشته قنات با 85 میلیون متر مکعب آبدهی در سال است.
وی گفت: بانک جامع اطلاعات قنات های استان به منظور دسترسی به آخرین اطلاعات و وضعیت این منابع آبی تهیه و در سامانه ملی قنوات بارگذاری شده که در مدیریت بهره‌برداری و نگهداری بسیار موثر بوده است.
وی افزود: 629 رشته قنات برای آبیاری 31 هزار و 300 هکتار کشتزار و باغ است که خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در سنوات اخیر بر آبدهی آنها تاثیر منفی داشته است.
یوسفی اظهار داشت: با توجه به اهمیت حفظ، پایداری، تداوم پتانسیل آبدهی قنوات و کاهش اثرات خشکسالی این منابع آبی پایدار نیازمند لایروبی، احیا و مرمت و بازسازی مستمر در استان است که هر سال به نسبت اعتبارات ابلاغی به این سازمان، اقدامات اجرایی لازم صورت می‌گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: پارسال 180 میلیارد ریال از اعتبارات ملی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، سفر رهبر انقلاب به استان و نیز استانی ابلاغ شد.
یوسفی اظهار داشت: تفاهم نامه ای بین این سازمان و آستان قدس رضوی بسته و 206 رشته قنات با مجموع طول 103 کیلومتر در استان احیا، مرمت و لایروبی شد که موجب افزایش استحصال آب به میزان تقریبی 3 میلیون متر مکعب شده است.
وی گفت: امسال نیز احیا، مرمت و لایروبی 147 رشته قنات به منظور اختصاص اعتبار پیشنهاد شده که تحقق آن باعث افزایش استحصال آب به میزان 2،2 میلیون متر مکعب خواهد شد.
یوسفی اظهار داشت: با توجه به سابقه تاریخی قنوات و میزان آبدهی موجود و لزوم حفظ و پایداری قنوات استان، بهره‌برداری از آنها هیچگونه تاثیر منفی بر منابع آب زیرزمینی ندارد.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از سال 92 تا پایان سال 95 بیش از 482 رشته قنات در این استان احیا، لایروبی و مرمت شده است.
خراسان شمالی 629 رشته قنات دارد که شیروان و اسفراین با 320 رشته، بیشترین قنات های استان را دارا هستند.
استان خراسان شمالی در منطقه نیمه خشک واقع شده و میانگین سالانه بارندگی در این استان بین 250 تا 260 میلی متر است که در سال های اخیر، به دلیل بروز خشکسالی، بارش ها به این میانگین نرسیده است.
این استان، 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.