هادی اسعدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاخیر در پرداخت غرامت ها یکی از مشکلات مهم در زمینه بیمه کشاورزان است و این تولیدکنندگان انتظار دارند غرامت ها به موقع پرداخت شود اما این امر در سال های گذشته با تاخیر روبه رو است.
وی با بیان اینکه غرامت خسارت های سال زراعی 95-96 با یک سال تاخیر در اردیبهشت سال 97 پرداخت و تسویه شد افزود: برای جبران خسارت های حوادث مختلف سال زراعی 95-96 حدود 127 میلیارد و 230 میلیون ریال غرامت به کشاورزان بیمه گذار استان پرداخت شده است.
وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی برای امسال اعتبار خوبی در زمینه پرداخت غرامت کشاورزان بیمه گذار اختصاص داده است که امید می رود به موقع تخصیص یابد.

* پایین بودن میزان تعهد بیمه
اسعدی گفت: یکی دیگر از علت های نبود انگیزه برای بیمه کشاورزان، کم بودن میزان تعهد صندوق بیمه کشاورزی برای جبران خسارت ها است.
وی اظهار داشت: کشاورز انتظار دارد خسارت های وارد شده به محصول جبران شود اما صندوق بیمه کشاورزان، بیمه هزینه تولید است و این امر سبب گلایه کشاورزان شده است.
اسعدی تصریح کرد: البته کشاورزان می دانند که بر حسب گزینه هایی که برای بیمه انتخاب می کنند، غرامت دریافت می کنند اما اعتقاد دارند که این غرامت ها بسیار ناچیز است و خسارت وارد شده به محصول جبران نمی شود؛لذا توصیه میشود بیمه گذاران در زمان بیمه کردن گزینه های بیمه را بررسی و بعد انتخاب کنند.
وی گفت: سال زراعی گذشته هم 141 هزار و 574 راس دام، حدود هفت میلیون و 690 هزار قطعه طیور گوشتی، بیش از 11 هزار و 551 هکتار باغ، بیش از 45 هزار و 525 هکتار مزرعه و 158 هکتار عرصه منابع طبیعی زیر پوشش بیمه صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفته است.

* بارگذاری 31 میلیارد ریال خسارت به بخش زراعت در سامانه
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه هنوز میزان خسارت های سال زراعی گذشته نهایی نشده است افزود: بیمه عرصه های باغی تا پایان مهرماه اعتبار داشت و مبلغ خسارت ها هنوز در سامانه بارگذاری نشده است.
وی خاطرنشان کرد: تا کنون 31 میلیارد ریال خسارت وارد شده به بخش زارعی استان در سال زراعی گذشته در سامانه بارگذاری شده است.
اسعدی گفت: سال زراعی گذشته، خشک سالی خسارت هایی را به کشاورزان بویژه در زمین های دیم تحمیل کرد و سرمایی بهاره هم تولید محصولات باغی استان را تحت تاثیر قرار داد.
وی تصریح کرد: بیشترین خسارت سرما دیررس بهاره در باغ ها رخ داد و گردوی باغداران 70 تا 100 درصد و محصول انگور هم 50 تا 60 درصد از بین رفت.

* بیمه کشاورزی، بیمه زیان ده
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته، 46 میلیارد ریال حق بیمه از کشاورزان دریافت شد اظهار داشت: صندوق بیمه کشاورزی یک بیمه زیان ده است و معمولا چند برابر حق بیمه دریافت شده از کشاورزان، غرامت خسارت پرداخت می کند به طوری که در سال زراعی 95-96 چهار برابر حق بیمه دریافت شده، غرامت به بیمه گذاران پرداخت شده است.
وی گفت: هیچ بیمه ای به اینگونه خسارت پرداخت نمی کند و توان وارد شدن در عرصه بیمه کشاورزی را ندارد و این بیمه در واقع بیمه ای حمایتی بوده که از طرف دولت این حمایت از بخش کشاورزی صورت می پذیرد البته این بیمه، بیمه هزینه تولید است و بیمه درآمد کشاورز نیست.
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزان خراسان شمالی افزود: در سال زراعی گذشته، 25 درصد از باغ های استان بیمه شد یعنی 11 هزار هکتار از 38 هزار هکتار باغ استان زیر پوشش بیمه بود که این رقم در سطح کشور 15 تا 20 درصد است.
وی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از بیمه باغ های استان مربوط به بیمه تاکستان ها است زیرا سال گذشته با حمایت استانداری تاکستان های استان بصورت رایگان بیمه شدند.
اسعدی گفت: سال گذشته چهار هزار هکتار تاکستان از 18 هزار هکتار از این باغ ها بیمه شد.
وی در باره بیمه بخش زراعت هم اظهار داشت: سال زراعی گذشته 45 هزار هکتار معادل 15 درصد از کشتزارهای استان بیمه شد.
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی خراسان شمالی افزود: صندوق بیمه کشاورزی، 140 هزار راس معادل 10 درصد از دام های استان را پوشش داده است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.