قربان نباتیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت، 440 نفر در استان متقاضی استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور شدند.
وی با بیان اینکه 440 تقاضا شامل 836 عنوان شغلی در دبیرخانه مشاغل سخت و زیان آور استان رسیدگی شده است گفت: مشاغل سخت و زیان آور، کارهایی است که در آن عوامل فیزیکی، ‌شیمیایی، ‌مکانیکی و ‌بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده است.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانداری خراسان شمالی گفت: این نوع مشاغل در اثر اشتغال بیمه شده، تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در فرد ایجاد می شود که نتیجه آن بروز بیماری های شغلی و عوارض ناشی از آن است.
نباتیان اظهار داشت: مشاغل سخت و زیان‌آور در دسته «الف»، مشاغلی اند که صفت سخت و زیان‌آوری آن با ماهیت شغل وابستگی دارد و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر مناسب از سوی کارفرما می‌توان سختی و زیان‌آوری آنها را حذف کرد.
وی خاطرنشان کرد: کارفرمایانی که برخی یا تمام مشاغل کارگاه آنها در کمیته‌های بدوی و تجدید نظر استانی سخت و زیان آور تشخیص داده می شود، مکلف هستند ظرف دو سال از تاریخ ابلاغ تصمیم قطعی کمیته ها نسبت به ایمن‌سازی عوامل و شرایط محیط کار مطابق حد مجاز و استاندارد‌های مشخص شده در قانون کار و آیین نامه‌های مربوط، مصوب شورای عالی حفاظت فنی و سایر قوانین موضوعه در این زمینه اقدام کنند.
وی افزود: مشاغل گروه «ب» ماهیت سخت و زیان آور دارند و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی از سوی کارفرما، صفت سخت و زیان‌آوری کاهش یافته اما همچنان سخت و زیان‌آوری آنها حفظ می‌شود.
نباتیان گفت: سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور به هر میزان، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازای هر سال سابقه یک و نیم سال محاسبه خواهد شد.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانداری خراسان شمالی گفت: بیمه‌شدگانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال دارند، در صورتی که حداقل 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور اشتغال داشته باشند و حق بیمه مدت مزبور را به صندوق پرداخته باشند، می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.