به گزارش ایرنا مسلم محمدیاران روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران به کشف انبار های دارو در فضاهای غیر استاندارد اشاره ای کرد و گفت: بخشی از این انبارها مربوط به دارو و لوازم بهداشتی و بخشی نیز مربوط به مواد غذایی بوده است.
وی افزود: یکی از انبارها در داخل مدرسه بوده است که متاسفانه بیش از 12 هزار سرم حتی در معرض نور مستقیم آفتاب نگهداری شده اند.
وی اظهار داشت: این انبار ها مربوط به افردای است که خود مسئول بر نظارت دارو و غذا هستند که متاسفانه در این خصوص شائبه نیز ایجاد می شود.
وی گفت: متاسفانه مسئولان غذا و دارو از وجود این وضعیت مطلع بوده اند اما در این خصوص اقدامانی انجام نداده اند، شرایط نگهداری دارو در دو انبار کشف شده نامطلوب بوده است، داروها طبق استاندارد باید در انبار ها نگهداری شوند.
وی افزود: برخی انبار های دارویی نیز در شهرک صنعتی بوده که این امر خلاف است چرا که شهرک کارگاهی است.

* در خراسان شمالی انبار مناسب برای نگهداری دارو وجود ندارد
دادستان عمومی و انقلاب بجنورد با بیان اینکه در خراسان شمالی در بخش دولتی و خصوصی هیچ انبار مناسب و استانداردی برای نگهداری دارو وجود ندارد گفت: برای حجم داروی زیاد این استان به انبار مناسب نیاز است که در این خصوص دستگاه مربوطه باید اقدام کند این موضوع یک مطالبه است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی از اظهار نظر رئیس دانشگاه علوم پزشکی و مسئولان مربوط در خصوص انبار های کشف شده دارو انتقاد کرد و گفت: نباید هیچ فرد و دستگاهی قبل از تصمیم دستگاه قضایی اظهار نظری داشته باشد این امر خلاف است.
سید جواد سیدالموسوی با بیان اینکه این پرونده در حال رسیدگی است افزود: مسئولان باید پاسخگو باشند چرا منتظر تصمیم گیری دستگاه قضایی نبوده اند و قبل از اعلام آنان به این موضوع ورود پیدا کرده اند.
وی افزود: انبار ها در بخش های مختلف نیاز به شرایط خاصی دارند و این امر در کالای دارو و مصرفی از حساسیت خاصی برخوردار بوده است.
وی با بیان اینکه نگهداری دارو از استاندارد خاصی برخوردار است و انبار ها باید در این خصوص ویژه باشند افزود: بیماران از دارو انتظار درمان را دارند نباید دردی به درد های آنان اضافه شود.
سیدالموسوی اظهار داشت: داروها این انبار ها در شرایط مطلوب و استاندارد نبوده است، داروهایی که در فضای باز نیز نگهداری شده اند هم اکنون اجازه استفاده آنان داده نمی شود.
وی از مسئولان مربوط خواست تا در این خصوص پاسخ دهند و گفت: باید اعلام کنند که آیا این شرایط درست بوده و اطمینان را به مردم بدهند.
وی در خصوص موضوع احتکار نیز گفت: باید در این رابطه نیز مستندانی ارائه دهنده که اجازه انبار دارو با حجم بالا را داشته اند، مجوز ها باید در این خصوص ارائه شود.
وی اظهار داشت: طبق تعریف قانون احتکار نگهداری کالا به شکل عمده به قصد گران فروشی است.
وی افزود: متاسفانه با وجود اینکه در بحث دارو سود خوبی وجود دارد اما نسبت به فراهم کردن شرایط حداقلی مورد نیاز برای نگهداری آن نیز کوتاهی می شود و حجم زیادی از دارو را در فضای نامناسب دپو می کنند.
وی با بیان اینکه داروی قاچاق نیز در این انبارها کشف شده است گفت: همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق نیز بوده است.
وی ظهار داشت: اگر دستگاه مربوطه به منظور آینده نگری دستور دپوی داروی مورد نیاز چندین ماه را داده است باید در مرحله اول امکانات و شرایط نگهداری را فراهم کند چرا که دارویی که بعد از 6 ماه خاصیت خود را از دست دهد به درد کسی نخواهد خورد و دردی نیز به درد های بیمار می افزاید.
وی از رسانه ها خواست تا از مسئولان مربوط سوال کنند که از زمان کشف این داروها تاکنون برای نگهداری آنها چه اقداماتی انجام داده اند.
وی با بیان اینکه مرجع تشخیص احتکار تعزیرات حکومتی است گفت: در این خصوص هیچ مرجعی نمی تواند اظهار نظر کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در نشست خبری روز دوشنبه در خصوص انبارهای کشف شده دارو توسط تعزیرات حکومتی گفته بود: با توجه به بررسی های این دانشگاه و میزان دارو و تجهیزات دپو شده به اندازه دستور العمل ها بوده است، داروی مورد نیاز تا 6 ماه باید دپو شده است.
دکتر علی حق بین افزود: با توجه به پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تهیه دارو و تجهیزات پزشکی بیمارستان ها و داروخانه ها اقدام به خرید کرده اند اما با توجه به نبود انبارهای مناسب در انبارهایی که حداقل شرایط را دارند نگهداری شده اند، با توجه به آزمایش ها تاکنون موارد مشکوکی نیز صورت نگرفته است.
وی اظهار داشت: 12 هزار سرم نیز دستور پلمپ داده شده است تا پس از نمونه گیری در صورت نبود مشکل در بازار عرضه شود.
وی افزود: انبار ها احکتار نبوده است و همچنین هیچ داروی قاچاقی نیز در انبار ها موجود نیست، به دلیل اینکه چرخه فروش دارو وجود دارد.
در استان خراسان شمالی بدون احتساب شهرستان اسفراین 11 بیمارستان و 57 داروخانه وجود دارد.
3007/6042/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.